INFRASTRUKTUR Flere forbedringer af vejnettet i Skive Kommune er pludselig i fare, efter Vejdirektoratet har regnet på projektet om en ny omfartsvej vest om Skive og en udvidelse af Herningvej.

Tirsdag morgen satte byrådspolitikerne Peder Christian Kirkegaard (V), Mogens Birkelund (K), Bente Østergaard (S) og Anders Bøge (SF) kursen mod Christiansborg og Transportudvalget under Folketinget.De lokale politikere har fået foretræde for udvalget, efter Skive Kommune i et høringssvar i efteråret gav udtryk for stor skuffelse over, at Vejdirektoratet nu anbefaler en noget billigere omfartsvej vest om Skive og en anden udvidelse af Herningvej til Haderup, end der oprindeligt var lagt op til.- Der er mange mennesker i det nordvestjyske, der har ventet meget længe på at få udvidet både Rute 34 og Rute 26, og de midt- og vestjyske kommuners forbindelsesvej til motorvejsnettet skal ikke være en skrabet løsning, der ikke forbedrer sikkerheden og fremkommeligheden nævneværdig. Det vil ikke være troværdig i forhold til det, som er stillet i udsigt. Det er vigtigt for hele vores område og ikke mindst vores erhvervsliv, at vejnettet bliver forbedret, og derfor kan vi ikke bare sidde tilbage og kigge på, at politikerne træffer en beslutning, siger borgmester Peder Christian Kirkegaard. 11 hastighedsændringer Der var ellers intet, der tydede på, at der skulle blive behov for politiske sværdslag om vejforløb, forskudte kryds og hastighedsgrænser, da Transportudvalget i 2021 sagde god for projektet til 1,4 milliarder kroner.Men efter at Vejdirektoratet har kigget nærmere på projektet og regnet lidt på det hele, rækker det beløb pludselig ikke længere. Langt fra endda. Nu kan det oprindelige projekt ikke gennemføres for mindre end 1,9 milliarder kroner – altså en budgetoverskridelse på 500 millioner kroner.Derfor har Vejdirektoratet anbefalet en anden løsning, der holder sig inden for budgettet, men den løsning lever ifølge Skive Kommune slet ikke op til det formål og de forventninger om øget fremkommelighed, som var meningen med projektet.Det var forventet, at hastigheden fra Haderup til Salling ville ligge jævnt mellem 90 og 100 kilometer i timen, som det er tilfældet ved Haderup, hvor der er en 2+1-vej. Men Vejdirektoratet lægger op til, at der hele 11 gange fra Haderup til rundkørslen Vestenvinden ved Skive er behov for at ændre på hastigheden.- Hvis Vejdirektoratets forslag bliver til virkelighed, kommer det til at få konsekvenser. De mange forskellige hastighedsgrænser på Herningvej vil bidrage til en dårlig kørselsdynamik og en ujævn trafikafvikling, og det er på ingen måder hensigtsmæssig, siger Peder Christian Kirkegaard. Store udfordringer for erhvervsområde I det nye forslag har Vejdirektoratet lagt op til, at omfartsvejen vest for Skive vil skære Folmentoftvej over i to. Det vil betyde, at trafikken på den side af Herningvej, hvor Skive Kommune har planlagt et større erhvervsareal, skal ud på en længere omvej for at komme ud på Herningvej.Hvis det sker, er det forventeligt, at der vil blive store trafikale problemer ved Kisumvej, når en masse køretøjer skal kobles på Herningvej. I forvejen er Kisumvej belastet af megen trafik.For at spare penge er der også lagt op til, at vejen ved Flyndersø ikke bliver rettet ud alligevel. Det betyder, at der fortsat er steder, hvor bilister skal ned på 60 og 70 kilometer i timen. Derudover har Vejdirektoratet i projektet fjernet en cykelstibro ved Flyndersø, og det kan blive meget problematisk for både dyr, mennesker og trafiksikkerhed, da der er gang i en udviklingsproces af naturpark Flyndersø – Sønder Lem Vig, som kommer til at ligge på begge sider af Herningvej.Ligeledes kan der ikke blive penge til to såkaldte hankeanlæg på Herningvej, da Vejdirektoratet lægger op til, at der skal etableres billigere kryds, der bliver forskudte.- Der er flere ting i Vejdirektoratets forslag, som ikke fremmer vejnettet og trafikafviklingen i Skive Kommune, og vi håber, at vi kan finde en fælles forståelse for, hvad det er, vi har brug for. Vi er klar til at gå i dialog om prioritering af midler til projektet, siger Peder Christian Kirkegaard.