GIW Lærerstuderende fra VIA i Skive var i den grad på opgave i ”virkeligheden” til Green Innovation Week. Deres mission var at forklare skoleelever, hvad det store event går ud på – og vise dem rundt.

To store busser holder foran indgangen til årets Green Innovation Week – i daglig tale kaldet GIW. Det er tidligt om morgenen, og skoleelever, studerende, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer myldrer rundt på pladsen foran det tidligere byggemarked, der for en stund er vakt til live og summer af liv og snak. Arrangørerne forventer i alt omkring 4000 gæster i løbet af dagen. Ud af busserne strømmer elever fra folkeskoler. Ved indgangen står en flok lærerstuderende fra VIA i Skive klar til at tage imod dem og guide dem rundt i små grupper. En af de lærerstuderende er 23-årige Jonas Maul Petersen. Han er i gang med sit første år på læreruddannelsen. – Det bliver sjovt. Det er jo et virkelig fedt arrangement. Det er første gang, jeg selv er her, men vi har fået en rigtig god introduktion og forklaring på, hvad det hele handler om, fortæller han. Smagsprøver, dufte og indtryk Første gruppe er 11 elever fra 9. klasse på Brårup Skole, som Jonas og to af hans studiekammerater skal vise rundt.Eleverne følger lydigt efter deres guider, der med lidt held får manøvreret hele flokken gennem menneskemylderet og frem til det første område: Fødevarer, sundhed og velfærdsteknologi. Overalt er der lydindtryk, mennesker, foredrag, madboder med smagsprøver og dufte.  – Så, nu får I lige fem minutter til at snuse rundt. Så mødes vi her igen, og så går vi videre, meddeler Jonas, efter de 11 elever er blevet introduceret til temaet. Hovedformålet med GIW er at inspirere både uddannelser og undervisere til at inddrage grøn omstilling i undervisningen – og at give unge lyst til at arbejde med den grønne dagsorden. Man skal holde tungen lige i munden, når man guider folkeskoleelever rundt på GIW. Her er det 21-årige Mathias Kjærulff fra læreruddannelsen, der er i sving. Foto: Skive Kommune, Jane Gisselmann Bedre uddannelse i Skive Jonas har ikke et sekund fortrudt sit valg af uddannelse. Han bor i Viborg, men har bevidst valgt læreruddannelsen i Skive. – Jeg er sikker på, at jeg får en bedre uddannelse her, end jeg ville have fået andre steder – i Aarhus eller Silkeborg for eksempel. Der er tid til den enkelte på læreruddannelsen i Skive. Det er virkelig et godt sted, hvor relationerne er i fokus, fastslår han. Gruppen bevæger sig videre til området Form fremtidens bæredygtige forretning. – Hvad så, drenge? Er I klar til at starte selvstændig virksomhed nu? spørger Jonas et par af drengene, der straks svarer kækt: – Ja, vi vil eje hele Skive! Oksekød og Australien Herefter går turen til området Energi, produktion og teknologi. Her har en kemi-klasse fra HHX blandt andet stillet et laboratorium op, Energimuseet tilbyder workshops om Power-to-X, og en stor spilleplade viser, hvor meget CO₂ vi udleder som privatpersoner. To piger peger overrasket på spillepladen, da de opdager, at det udleder næsten lige så meget CO₂ at spise oksekød hver dag, som det gør at flyve til Australien. – Det her er virkelig et godt arrangement – også brobygningsmæssigt. Eleverne får et supergodt indtryk af, hvad man kan lave efter folkeskolen, konkluderer Jonas, mens gruppen bevæger sig videre. Brænder for at undervise I en tilstødende bygning udfolder området Byg en bæredygtig fremtid sig. Her kan man se de nyeste tiltag inden for bæredygtige byggematerialer. Jonas er overbevist om, at en grøn fremtid også bliver en del af hans egen undervisning som kommende lærer. Global opvarmning og klimaudfordringer kan ingen navigere uden om, vurderer han. – Jeg brænder virkelig for at undervise, og det er lige præcis den her aldersgruppe, jeg gerne vil arbejde med. Derfor er det en sjov opgave, siger han. Jonas Maul Petersen er sikker på, at han bliver bedre rustet til at være lærer ved at tage uddannelsen i Skive. Foto: Skive Kommune, Jane Gisselmann Glad for guide-rollen Sidste stop hedder Skab noget til dig selv. Her kan skoleeleverne sy tøj af genbrugsmaterialer, bygge en radio af skrottet elektronik eller udfolde sig kreativt på andre måder. Efter turen siger Jonas og hans studiekammerater farvel til gruppen, der nu har fået et bedre udgangspunkt for selv at udforske resten af arrangementet. Han er godt tilfreds med sin rolle som guide. – Det er en fed opgave – det er jo både min og deres fremtid, det gælder, konstaterer han.