Det haster med at få udbygget Rute 26 fra Sallingsundbroen ned gennem Salling til Kåstrup som en 1+2 vej, og samtidig udbygge rundkørslen ved Greenlab, mener Komitéen for en udvidelse af Rute 26 og Rute 34. Strækningen er allerede belastet af cirka 210 lastvognstog hver dag, og prognoser forudser, at antallet af lastvognstog vil være steget til 700 hver dag i 2030. Dét kan få store konsekvenser:
”At hvert eneste lastvognstog og personbil skal passere rundkørslen i krydset Rute 26/Kåstrupvej forventes at medføre trafikalt sammenbrud på stedet. Rundkørslen i krydset Rute 26/Kåstrupvej er allerede i dag et belastet knudepunkt på grund af den tunge trafik til GreenLab (…) og områdets øvrige industrivirksomheder. Mængden af lastbiler her vil ifølge prognosen blive mere end tredoblet frem mod 2030.”,
står der i en ansøgning fra Komitéen til Puljen for Land og By.
Mangler penge til udvidelse af trafikal livsnerve
Selvom de trafikale problemer ikke ser ud til at forsvinde, er pengene til at betale for udvidelsen af strækningen mellem Sallingsund og Kåstrup endnu ikke blevet tildelt. Ved den politiske aftale om infrastrukturplan 2035, blev der ikke sat penge af til den del af ruten, selvom resten af ruten fra Hanstholm til Herning kan se frem til en udvidelse.
Det får dog ikke Komitéen for en udvidelse af Rute 26 og Rute 34 til at opgive. Derfor rækker komitéen nu ud til Christiansborg, ved at søge om penge til at udvide ruten fra Puljen til Land og By. Derfor har blandt andre transportminister Thomas Danielsen og resten af trafikordførerne på Christiansborg modtaget en ansøgning og et brev fra komitéen, til det Skives borgmester kalder en udvidelse af landsdelens trafikale livsnerve. Ønsket er at få finansieringen på plads.
- Rute 26 og Rute 34 er trafikale livsnerver i vores kommune og i resten af landsdelen. Der er ikke relevante alternativer til bilkørsel, hverken når det gælder godstransport eller arbejdskraftens bevægelighed, når man skal kunne køre til og fra motorvejen ved Herning. Derfor er det ikke en løsning for os, at man overser en del af ruten i Salling, siger borgmester i Skive Kommune Peder Christian Kirkegaard, der selv sidder med i komitéen.
Vil også være en attraktiv landsdel i fremtiden
Komitéen for udvidelse af Rute 26 og Rute 34 har i flere år arbejdet for at sikre, at det bliver lettere at komme frem på hele vejstrækningen fra Hanstholm til Herning. Dét kan kun realiseres, hvis der kommer midler udefra, og derfor håber de nu på, at der med dette års ansøgning bliver tilgodeset penge fra Puljen til Land og By til den del af vejstrækningen, der ikke kom med i den politiske aftale om infrastrukturaftalen.
- Vi ønsker jo, at området også fremadrettet skal være en attraktiv landsdel at bosætte sig i og et godt sted at etablere virksomheder. Derfor er det afgørende, at vi får del i midlerne fra Puljen til Land og By, så vi kan sikre, at vi ikke bliver fravalgt på grund af infrastruktur, siger Peder Christian Kirkegaard.
Læs mere om Komitéen for en udvidelse af Rute 26 og Rute 34.