UNGE: En sheltertur langt fra skærme og wifi gav 8. klasseelever fællesskab og nærvær. Turen blev mulig gennem et stærkt samarbejde mellem forældre, skole og ungdomsskole – og viste, hvad unge virkelig har brug for.

Når voksne samarbejder, får unge analoge frirum, de ikke vidste, de havde brug for ”Hvor er det bare fedt det her,” udbryder en af drengene spontant, mens han sidder ved bålet og snitter i en pind. En anden tilføjer morgenen efter: ”På mandag er vi klar igen, og der tager vi to dage, Lasse.” Drengene fra en 8. klasse på Resen Skole var på sheltertur med Lasse Sørensen fra Ungdomsskolen Skive. Det blev et døgn uden telefoner og wifi – men fyldt med bål, snak og undersøgelser af sten og muslinger i det lave vand. En simpel tur, men med stor effekt. Unge har godt af analoge frirum – og de vil gerne ”Vi skal tilbyde vores unge flere analoge frirum – gerne ude i det fri, hvor det er naturligt at slippe skærmen og være i nuet.  Vores unge har godt af det, og de vil gerne, når de voksne omkring dem hjælper til,” siger Lasse Sørensen, ungdomsskolemedarbejder. Det analoge frirum skabte nærvær og en anden måde at være sammen på – noget de unge faktisk længes efter, selvom de ikke altid får det sagt. En fælles indsats mellem skole, forældre og ungdomsskole Turen blev til virkelighed, fordi de voksne omkring drengene tog ansvar sammen. Forældrene tog initiativ til turen og stod for både logistik, bagage og mad. Skolen bidrog med frihed fra skemaet og udlån af grej. Og ungdomsskolens Lasse Sørensen tog med og stod for den gode oplevelse i naturen. ”Jeg er i tvivl om, drengene selv havde tilmeldt sig turen, hvis de havde læst om turen i ungdomsskolens folder. Men de kom afsted, fordi forældrene gav dem et kærligt puf i ryggen,” fortsætter Lasse Sørensen. Det kræver voksne, der skubber på – og går med Analoge frirum for unge sker ikke af sig selv.  Men når voksne samarbejder og hjælper de unge lidt på vej, så opstår de bedste rammer for noget af det, de unge faktisk har allermest brug for; nærvær. ”Jeg håber, at en historie som denne kan give andre voksne inspiration og mod til at forstyrre mange unges antagelse om, at man skal være online altid. Alle arenaer har betydning for deres dannelse og evne til at indgå i fællesskaber offline: skolen, foreningen og i hjemmet m.fl,” afslutter Lasse Sørensen.