En fælles dag med retning
Hvordan skaber vi stærke læringsfællesskaber, hvor alle børn trives, lærer og udvikler sig?Det spørgsmål stod centralt, da alle ledelsesteams fra kommunens skole-, dagtilbudsområdet mødtes til dag 1 i kompetenceudviklingsforløbet under projektet Stærke Skoler & Dagtilbud.
Dagen markerede et vigtigt skridt i det flerårige udviklingsforløb, der løber frem til 2027, og bygger videre på sommerens kickoff, hvor eksperter udefra satte fokus på at almindelig pædagogik kan noget særligt. Temaet for dagen var perspektivskifte – at se på udfordringer gennem fællesskabets og læringsmiljøets linse frem for at fokusere på det enkelte barn alene.
Hvorfor kompetenceudviklingsforløbet?
Formålet med forløbet er at skabe helhedsorienterede og strategiske tilgange til ledelse og børneindsatser.
Dagtilbudschefen Grethe Bach Jørgensen satte ord på baggrunden:
- Vi har kun ét samfund, som alle skal kunne være en del af. Vi kan ikke lave ‘supermarkeder’ til to slags grupper – ét supermarked til de, der går i specialtilbud, og andre, der går i almen. Hvis vi tidligt samler børn i specialgrupper, risikerer vi at skabe voksne, der har svært ved at finde plads i fællesskaber senere i livet. Derfor handler det om at skabe rammer, hvor alle børn kan lære, trives og udvikle sig sammen.
Skolechef Peter Fogde Mikkelsen gav udtryk for, at
- Vi skal lave et perspektivskifte, hvor vi ikke lukker ned for specialtilbud, men arbejder for at styrke de almene skoler så flere kan lykkes der. Vi skal arbejde mere med fællesskaber og deltagelse i dem. Det er den store opgave for skolerne de næste år.
Denne forståelse er grundlaget for forløbet – en bevægelse mod at gøre almenområdet til den naturlige ramme, hvor flest muligt børn lykkes.
Målet for forløbet
Forløbet skal ruste ledelsesteamene til at arbejde strategisk, fagligt og tværfagligt med udvikling af kvaliteten i skole og dagtilbud. Det handler både om at styrke den faglige ledelse, den strategiske forståelse og det personlige lederskab.
En skoleleder beskrev oplevelsen sådan:
- Det er virkelig meningsfuldt at arbejde med noget, vi selv kan påvirke i vores hverdag. Vi får sat ord på, hvad vi har mulighed og pligt til at handle på – og det giver både ejerskab og energi i organisationen.
Langsigtet perspektiv
Projekt Stærke Skoler & Dagtilbud er en investering i at styrke almenområdet.Denne dagsorden gælder mindst frem til 2032, jf. kommunens handleplan.
Dag 1 markerer begyndelsen på en flerårig læringsrejse, hvor ledelse, faglighed og samarbejde går hånd i hånd – med ét fælles mål:At alle børn og unge får mulighed for at deltage, lære, trives og udvikle sig i meningsfulde fællesskaber.
Læs mere om projektet Stærke Skoler og Dagtilbud her: Stærke Skoler & Dagtilbud