MINIMAKER Fredag markerede vi afslutningen på Projekt MiniMaker – en fejring af fire års arbejde med at udforske, hvordan makerspace og teknologiforståelse kan styrke kreativitet, leg og læring hos de ældste børn i dagtilbud og børn i indskoling.

Minimaker er et Villumstøttet projekt for skoler- og dagtilbud i Skive Kommune. Projektet har undersøgt, hvordan vi kan arbejde med makerspace og teknologier med en legende, eksperimenterende og kreativ tilgang for den yngre målgruppe, de 5 til 9-årige.  Og selvom projektet nu officielt er afsluttet, er det langt fra slut: MiniMaker fortsætter! - Med en politisk bevilliget udvidelse af Læringsambassaden får alle skoler og dagtilbud i Skive Kommune nu glæde af den viden og de metoder, der er udviklet i projektet. Vi ser frem til at bygge videre på erfaringerne i de fremtidige initiativer, understreger Grethe Bach, dagtilbudschef.  Fra idé til kompetencer - Det er gået over al forventning. Da vi startede projektet, havde vi ikke meget idé om, hvad teknologiforståelse kunne være for den yngre målgruppe. Vi har været rigtig glade for at have VIA CFU med som sparringspartnere og medundervisere, fortæller Sara Heidemann Pedersen, projektleder. I begyndelsen stod VIA CFU for undervisningen, men gradvist overtog projektets egen Minimakeragent opgaven – og i dag ligger kompetencen solidt forankret på Læringsambassaden. - Vi har lært meget siden vi startede – blandt andet ved at være undersøgende og legende sammen med de lærere og pædagoger, der har været med i projektet og som er gået all-in sammen med os, siger Ninna Laustrup, Minimakeragent.