NATURVIDENSKAB På en spændende og lærerig dag blev hallen ved Resen Skole fyldt med nysgerrige og ivrige elever, da Læringsambassaden, Skive Kommune, i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus, afholdt sit årlige Naturfagsmaraton med ca. 400 elever fra 5. og 6. klassetrin fra skoler i hele kommunen.
Innovation og samarbejde fremhæves
Konkurrencen var inddelt i seks delkonkurrencer, hvor holdene kæmpede om at blive topscorere indenfor deres specifikke kategori. Resultatet var en række imponerende produkter og præsentationer, der fremhævede elevernes forståelse for naturfagene og evne til innovativ problemløsning.
Gennem de seneste måneder har eleverne arbejdet med at løse forskellige naturfaglige opgaver. De skulle f.eks. undersøge, hvordan de kunne lave deres egen maling og bygge et transportbånd, som kunne flytte malerbøtter. De skulle fremstille en kugle bane, der tog præcis tyve sekunder og en Storm P. maskine, som kunne løse en simpel opgave på en besværlig måde.
På dagen præsenterede de deres forberedte opgaver foran et dommerpanel bestående af undervisere og blev udfordret med en hemmelig opgave, der testede deres evne til at tænke kreativt og arbejde sammen.
- Vi er mere sammen, og det er sjovt at opfinde ting, fortæller Victor, Melissa, Sigurd, Silke fra 5b på Resen Skolen om opgaven 'Hit med tyggegummiet'.
- Det er spændende, fordi man bestemmer lidt mere selv end i normal undervisning. Men også lidt svært – det var svært at ramme tiden på 20 sekunder, fortæller Anika, Kristoffer, Anton fra 6. klasse på Friskolen i Skive om opgaven 'Byg en kuglebane'.
Minimaker-elever til naturfagsmaraton
Næste år ser vi frem mod en spændende udvikling. For første gang vil elever, som har deltaget i Projekt Minimaker, få mulighed for at deltage i konkurrencen. Projekt Minimaker, som har til formål at fremme elevernes kompetencer indenfor engineering og problemløsning, forventes at sætte sit tydelige præg på fremtidige opgaveløsninger ved Naturfagsmaraton.
- Med Minimaker bag sig, forventer vi, at eleverne vil bringe friske og innovative løsninger til næste års udfordringer, siger Marco Mølbæk fra Læringsambassaden.
Søren Sohn, naturfagskoordinator fra Læringsambassaden, tilføjer:
- Minimaker-deltagerne i Naturfagsmaraton markerer et spændende skridt mod en endnu dybere forståelse for og engagement i naturvidenskabelige problemstillinger.
Ninna Laustrup, Minimaker agent (001), understreger projektets værdi: - Eleverne har allerede fået en smagsprøve på den type opgaveløsninger. Vi ser frem til at se, hvordan det udfolder sig til næste års naturfagsmaraton.