Skive Kommune og Villum Fonden inviterede den 5. marts til workshop for syv kommuner, der har modtaget midler fra Villum Fonden til at udvikle deres makerspace og didaktiske viden og forståelse i egen kommune. Skive modtog i 2021 midler fra fonden til Projekt MiniMaker, som undersøger, hvordan vi kan udvikle makerspace for de 5-9-årige.
- Når vi ønskede at afholde vores opstartsworkshop i Skive, er det fordi, det er spændende og inspirerende for de kommuner, der lige har modtaget en bevilling at se og opleve Læringsambassadens rammer på Elværket og høre om deres erfaringer gennem Projekt MiniMaker, fortæller Jette Hundahl Mikkelsen, Fondsrådgiver - Børn, unge og science, Villum Fonden.
Videndeling på tværs
Den første del af workshoppen foregik på VIA med tre oplæg, der bød på erfaringsudveksling om evaluering og implementering af makerspace. Sara Heidemann Pedersen fra Skive Kommune, som er projektleder på Projekt MiniMaker, delte erfaringer om midtvejsevalueringer og tanker om implementering fra projektet.
- Det er fedt at høre om de andre kommuners projekter – andre takes på, hvordan de griber det an. Så bliver vi mere konkrete i vores egen proces. Der er steps vi kan kigge på allerede nu, konkluderer Rikke Lykke Lysdahl, som er Læringskonsulent i Randers Kommune.
Workshoppen bød også på oplæg fra Epinion, som kigger på makerspaces på tværs. Her fortalte Simon Ryberg Madsen om implementerings tiltag og foreløbige evalueringsresultater, mens også Favrskov Kommune delte deres erfaringer med etablering og drift af et makerspace.
Et inspirerende læringsmiljø
Herefter gik turen til Elværket, hvor Læringsambassaden har deres makerspace og hvor projekt MiniMaker er forankret. På Elværket fik deltagerne en rundvisning i huset, hvor Læringsambassaden demonstrerede nogle af de teknologier, der arbejdes med i vores lokale makerspace med særligt fokus på målgruppen hos Projekt MiniMaker.
- Læringsmiljøet på Læringsambassaden er inspirerende og bekræfter mig i, at det at indrette læringsrum, som børnene inspireres af, er vigtigt. Det var også spændende at se BlueLab. Jeg blev inspireret af at høre om MiniMaker i forhold til samarbejdet mellem dagtilbud og skole og lave den gode overgang. Makerspace kan godt være måden at møde skolen på, siger Annette Hartøft fra Lyshøjskolen i Kolding efter besøget.
De godt 80 deltagere kom fra Hjørring, Viborg, Herning, Randers, Kolding, Ærø og Slagelse. Herudover var der deltagere fra Villum Fonden, Epinion og Skive Kommune.
Dagen sluttede i netværksgrupper, hvor de syv kommuner pitchede deres projekter for hinanden.