I Lærkeredens Vuggestue og Naturgruppe har de været nysgerrige på, hvordan de med et dramaforløb kan skabe et læringsmiljø, som kan støtte børnenes engagement gennem eksempelvis at fremme intensiteten i måden børnene deltager i samspil og i aktiviteter på.
-Særligt med øje for de enkelte aktioner og deres mulighed for at understøtte denne udvikling ved det enkelte barn. Vi er blevet bekræftet i, at kunst og kultur kan fremme leg og dannelse, fortæller Rikke Markussen Jensen fra Lærkereden.
Kulturskatte gør indtryk
LegeKunst har bragt Lærkereden og børnene på rejse i nogle af de danske kulturskatte sammen med billedkunstner Pia Viborg. Også et projekt om digteren Jeppe Aakjær, hans liv og hans kunstneriske udtryksformer er det blevet til. I den forbindelse besøgte børnene hans hjem Jenle, og det gjorde indtryk.
-Som en af vores drenge sagde, da han sad på Aakjærs bænk med udsigt til Astrup Vig: ”Rikke, jeg tror det er her Jeppe fandt på den sang med Ole, der sad på en knold.” Det er da bare fedt, og det er kunst, kultur og dannelse i sit fineste flor, fortæller Rikke Markussen Jensen.
På rejse i Tommelises verden
LegeKunst har også budt på ekspedition med æsel Ib og multikunstner Poul E. Nielsen, hvor børnene hørte om ålekongen ved Flyndersø. Dertil blev der tegnet skitser, og ålekongen blev lavet ud af ler. Senest var vuggestuen og naturgruppen på en fortryllende rejse i Tommelises verden sammen med dramapædagog Charlotte Olling Rebsdorf fra Limfjordsteatret.
-Vi har virkelig set mange børn blomstre gennem kunsten og kulturen, og alt læring burde gå igennem kunst og kultur. Vi tænker nemlig, at det er svært at lave kunst uden at lege, og det er svært at lege, uden at være lidt af en kunstner. Derigennem sker dannelsen og derved bliver vi til de mennesker, som vi er, fortæller Rikke Markussen Jensen.