JUNI 2022 - MINIMAKER Efter sommerferien sættes der for alvor skub i Projekt Minimaker i Skive Kommune. Ni børnehaver og otte skoler deltager i projektet.

Der venter cirka 25 pædagoger og lærere fra Skive Kommune en rejse i et helt ukendt land efter sommerferien. Her bliver de nemlig det første hold pædagogiske personale, der får mulighed for at få kompetenceudvikling inden for makerspace og teknologi for den yngre målgruppe, de fem- til niårige børn. - Det er for os et ukendt land. Vi kender ikke til andre, der har etableret makerspace for denne målgruppe, fortæller projektleder, Sara Heidemann Pedersen fra Skive Kommune. Makerspace for flere børn Det er en bevilling på 6,3 millioner kroner fra Villum Fonden til Skive Kommunes Projekt Minimaker, der gør projektet muligt. Bevillingen giver Læringsambassaden mulighed for at udvide deres fokus fra innovation og produktion for de større børn og unge til også at involvere indskolingsbørn og de ældste børn i børnehaven. En anden del af projektet handler også om at etablere lokale makerspaces, der tilpasses hverdagen og rammerne hos de deltagende skoler og dagtilbud, og derudover kommer nogle medarbejdere til at deltage i kompetenceforløb, der gennemføres i samarbejde med VIA-CFU i Herning, der er undervisningspartner. Projektet løber alt i alt over fire år. Glæder sig De første hold tager hul på arbejdet allerede i august, mens de næste kommer med fra januar næste år. I alt får cirka 50 pædagoger og lærere kompetenceløft indenfor området i løbet af projektets varighed. -Vi glæder os til at komme i gang, og vi er virkelig spændte på, hvilken viden vi får ud af det her. Det er helt nyt for os, og derfor bliver pædagogerne og lærerne nogle meget vigtige samarbejdspartnere i forhold til at gøre erfaringer. Det er vigtigt for os at have en legende og undersøgende tilgang – det skal være tilladt at fejle, for fejl er noget, vi lærer af, siger Sara Heidemann Pedersen.