Små pegefingre puffer til ballonerne. Alle hjælper hinanden med at holde dem svævende i luften, mens en ballon-sang fylder spejderhytten her på kanten af fjorden, hvor Daycare Nords skovbørnehave holder til. Trommen sætter puls og rytme i kroppen. Musikken blander sig med latter og lysende øjne. I dag har børnene besøg af musikunderviseren Dea Marie Kjeldsen fra Skive Musikskole, som i den grad forstår at arbejde med børnenes musikalske glæde:
- Jeg oplever, at børnene har det rigtig skægt og er begejstrede for musikken. De lærer rigtig hurtigt, og er engagerede i det der foregår, siger Dea Marie Kjeldsen.
Og det er ikke kun skovbørnehaven, som får fornøjelsen af at synge og spille sammen med en uddannet musikunderviser. Initiativet er søsat af Skive Musikskole, og ambitionen er, at hver og én af Skive Kommunes børnehaver skal være med i musikforløbene.
Et kæmpe problem
- Vi gør det for at skabe mere musik og musikglæde, fortæller Anja Brejner Højgaard, leder af Skive Musikskole:
- Musik er en genial måde at være sammen på, for alle kan være med i fællesskabet, og vi ved jo, at fællesskaber er med til at understøtte trivsel, tryghed og følelsen af at høre til.
Men der lurer også en mere dyster årsag bag Skive Musikskoles initiativ i Skiveegnens børnehaver. I 2021 dokumenterede rapporten Musikuddannelse i Region Midtjylland (ved Videncenter for Musik i Region Midtjylland), at ændringer i pædagog- og læreruddannelserne har ført til et markant fald i antallet af pædagoger og lærere, som kan undervise kvalificeret i musik.
- Det er et kæmpe problem, understreger Anja Brejner Højgaard:
- Musik er ét af børns vigtigste sprog, inden de lærer at læse og skrive, og når færre pædagoger og lærere får en musikuddannelse, vil jeg vove at påstå, at noget meget vigtigt går tabt. Børns naturlige forhold til musik bliver præget af de fagpersoner, de møder i børnehaver og skoler, og det vil utvivlsomt få negative konsekvenser, hvis disse fagpersoner ikke er i stand til at sætte sang og musik på børnenes dagligdag.
Det er derfor, musikunderviseren Dea Marie Kjeldsen er i skovbørnehaven. Det er derfor, børnene synger, spiller og danser denne dag. Fordi Skive Musikskole nu gør sit til at dæmme op for en musikfattig fremtid, og heldigvis bakker alle Skive Kommunes børnehaver op om initiativet, ligesom Skiveegnens Musiklegat bidrager med 75.000 kroner årligt i de kommende tre år til den musikalske indsprøjtning:
- På den måde sikrer vi, at alle får et gennemarbejdet musikforløb med en rød tråd, hvor børnehaverne er sikret musikundervisning af høj faglig kvalitet med en fagperson, som skræddersyr forløbet til børnene og den enkelte institutions behov og ønsker, siger Anja Brejner Højgaard.
Alle kan tale musik
I skovbørnehaven finder Dea Marie Kjeldsen en masse farvestrålende tørklæder frem. De kan bruges til mange ting. En sommerfuglesang, hvor børnene flyver rundt på engen og vifter med ’vingerne’ og mærker vindpustene. Og de kan bruges som dyner, når børnene ligger på gulvet og slapper af og øver sig i at lytte. Stille som mus. Musikken er godt for motorikken.
Når de sidste toner forsvinder, ballonerne falder til jorden og Dea Marie Kjeldsen går fra børnehaven, dør musikken ikke. For fem gange om året i de kommende tre år vil børnehaven atter få besøg af en uddannet musikunderviser, og medarbejderne får mulighed for at deltage i kurser på Skive Musikskole.
Men kræver det virkelig en uddannelse at sætte sig ned og synge Lille Peter Edderkop med børnehavebørn? Ja. For musik og sang er meget mere, og kan meget mere:
- Musikken giver et alletiders sted at øve sig i fællesskab, deltagelse i rammer, demokrati … Ja, alle de ting vi gerne vil have, at vores børn bliver styrket i, siger Dea Marie Kjeldsen og fortsætter:
- De mange gentagelser af sange styrker også børnenes sprog. Jeg havde en oplevelse ude i en børnehave med et tosproget barn, hvor forældrene berettede om, at hans sprog havde rykket sig efter forløbet, og han var begyndt at sidde og synge derhjemme. Det synes jeg jo er fantastisk.