Frivilligt socialt arbejde i Skive Kommune
De fleste mennesker vil gerne hjælpe andre, når der er brug for det. Heldigvis. For ikke alt kan klares med penge og personale. Frivillige i foreninger og grupper løser mange sociale opgaver i Skive Kommune. De hjælper ensomme, udstødte, syge og sorgramte.
De frivillige bestemmer selv, hvilke opgaver de vil tage op – og sådan skal det være.
Skive Kommune støtter den frivillige sociale indsats – også med penge, men det er et krav, at arbejdet er frivilligt socialt arbejde.
Ansøgning om §18 støtte
Ansøgning om §18 midler
Hvert år mellem 1. april og 1. maj kan frivillige sociale foreninger søge §18 midler fra Skive Kommune.
Du vil kunne finde et digitalt ansøgningsskema her på siden i ansøgningsperioden.
Som noget nyt i 2023 vil der blive sendt en kvitteringsmail med en kopi af ansøgningsskemaet til den mail, der er oplyst i skemaet. Modtager du ikke en kvitteringsmail, er ansøgningsskemaet ikke udfyldt korrekt, og du bedes forsøge på ny. Tjek altid din uønsket post/spam.
Spørgsmål til ansøgningens indhold kan rettes til:
- Formand Inger Marie Toft på tlf. 9752 5873, mail: ingermtoft@gmail.com
- Sekretær Preben Sloht på tlf. 2395 2370, mail: preben.sloht@gmail.com
Hjælp til selve udfyldelsen af ansøgningsskemaet:
- Administrativ medarbejder Thilde Møller Nielsen på tlf. 2073 6149 (tirsdage og torsdage fra 8-14), mail: tmni@skivekommune.dk
Hvem kan søge?
Alle frivillige foreninger er velkomne til at søge §18 midler, men der er nogle kriterier for, om I som forening kan få midler, og hvilke aktiviteter I kan få dem til.
§18 midlerne er forbeholdt frivillige sociale aktiviteter.
Læs retningslinjer for § 18 støtte (PDF-fil)
Hvem er ansvarlig for tildelingen af §18 midlerne?
Det er Skive Kommunes Byråd, der beslutter, hvem der får §18 midler. Det gør de på baggrund af den indstilling, Udvalget for Frivilligt Socialt Arbejde laver hvert år efter endt ansøgningsfrist.
Det er bestyrelsen for Frivillighedsrådet, der fungerer som Udvalget for Frivilligt Socialt Arbejde.
Der afholdes hvert år i marts repræsentantskabsmøde for Frivillighedsrådet.
Derfor vil det også være det siddende udvalg for Frivilligt Socialt Arbejde, der tager stilling til fordelingen af midlerne for 2023, som efter fristens udløb sendes til Skive Kommunes Byråd.
Frivillighedsrådet
Formål
Frivillighedsrådets formål er:
- At hjælpe med at koordinere den frivillige, ulønnede sociale indsats i Skive Kommune
- At forbedre betingelserne for indsatsen
- At styrke det frivillige sociale arbejde i Skive Kommune og i samarbejde med Frivilligcenter Skive, at tage initiativ til temadage, debatter og lignende.
Frivillighedsrådet er også sparringspartner med Skive Kommune, når det gælder sociale og sundhedsmæssige emner.
Bestyrelsen for rådet fungerer også som rådgivende udvalg under Skive Byråd. Udvalget laver en gang om året en anbefaling om fordeling af det kommunale tilskud til frivilligt socialt arbejde (§18-midlerne).
Medlemmer
Medlemmerne af Frivillighedsrådet er foreninger, kredse, organisationer og grupper, der udfører frivilligt socialt arbejde i Skive Kommune. Frivillighedsrådet har omkring 100 medlemmer.
Frivillighedsrådet holder repræsentantskabsmøde hvert år i marts måned, og det er her, man kan blive valgt i bestyrelsen.
For at blive medlem af Frivillighedsrådet sendes en e-mail til formand Inger Marie Toft på ingermtoft@gmail.com. Har du som forening spørgsmål til Frivillighedsrådet, kan Inger Marie Toft kontaktes på 9752 5873.
Rådets bestyrelse
- Formand og kasserer: Inger Marie Toft, Terosevej 6, 7800 Skive, tlf. 97 52 58 73
- Næstformand: Bente Dahl Kristensen, Lundøvej 174, Lundø, 7840 Højslev, tlf. 40 19 75 25
- Sekretær: Preben Sloht, Frilandsvej 15, 7800 Skive, tlf. 23 95 23 70
- Rådsmedlem: Erik Søndergaard, Anemonevej 6, Breum, 7870 Roslev, tlf. 21 74 39 71
- Rådsmedlem: Alice Tove Jakobsen, Jernbanevej 3, Søby, 7840 Højslev, tlf. 51 77 60 43
Vedtægter for Frivillighedsrådet 2020 (PDF-fil)
Information om §18 ansøgningen
Ansøgning om §18 midler
Hvert år mellem 1. april og 1. maj kan frivillige sociale foreninger søge §18 midler fra Skive Kommune.
Du vil i denne periode kunne finde et digitalt ansøgningsskema her på siden.
Som noget nyt i 2023 vil der blive sendt en kvitteringsmail med en kopi af ansøgningsskemaet til den mail, der er oplyst i skemaet. Modtager du ikke en kvitteringsmail, er ansøgningsskemaet ikke udfyldt korrekt, og du bedes forsøge på ny. Tjek altid din uønsket post/spam.
Spørgsmål til ansøgningens indhold kan rettes til:
- Formand Inger Marie Toft på tlf. 9752 5873, mail: ingermtoft@gmail.com
- Sekretær Preben Sloht på tlf. 2395 2370, mail: preben.sloht@gmail.com
Hjælp til selve udfyldelsen af ansøgningsskemaet:
- Administrativ medarbejder Thilde Møller Nielsen på tlf. 2073 6149 (tirsdage og torsdage fra 8-14), mail: tmni@skivekommune.dk
Hvem kan søge?
Alle frivillige sociale foreninger er velkomne til at søge §18 midler, men der er nogen kriterier for, om I som forening kan få midler, og hvilke aktiviteter I kan få dem til.
§18 midlerne er forbeholdt frivillige sociale aktiviteter.
Læs retningslinjer for §18 støtte (PDF-fil)
Hvem er ansvarlig for tildelingen af §18 midlerne?
Det er Skive Byråd, der beslutter, hvem der får tildelt §18 midler. Byrådet tager udgangspunkt i den indstilling, Udvalget for Frivilligt Socialt Arbejde (Frivillighedsrådets bestyrelse) laver hvert år efter endt ansøgningsfrist.
Derfor vil det også være den siddende bestyrelse for Frivillighedsrådet, der tager stilling til fordelingen af midlerne, som efter fristens udløb sendes til Skive Byråd.