Indkøbs- og udbudspolitikkens overordnede målsætning
Udbud spiller en væsentlig rolle i forhold til kommunens samlede økonomi, og en effektiv og professionel adfærd er en forudsætning for at kunne realisere kommunens politik på indkøbsområdet.
Det overordnede formål med Skive Kommunes politik er at skabe rammerne for:
at Skive Kommune som helhed kan købe sine varer og tjenesteydelser samt bygge- og anlægsopgaver efter princippet ”bedst og billigst” – det vil sige på de økonomisk mest fordelagtige betingelser, og det opnås bedst ved:
- Koordinerende indkøbsaftaler
- Udbud på flest mulige områder
- Decentralt indkøb ved anvendelse af indkøbsaftalerne
at sikre ligebehandling og gennemsigtighed i tildelingen af kommunens indkøb.
Indkøbs- og udbudspolitikkens omfang og afgrænsning
Omfang
Politikken gælder for alle kommunens indkøb af varer, tjenesteydelser samt bygge og anlægsopgaver, herunder også leje- og leasingaftaler. Politikken gælder for alle kommunens forvaltninger og institutioner og omfatter, udover kommunens egne institutioner, også selvejende institutioner i det omfang, det er muligt i henhold til gældende driftsoverenskomster og hvor driften primært er finansieret via tilskud fra Skive Kommune. Politikken omfatter ikke køb og salg af fast ejendom.
Indkøbsdispositioner foretages som hovedregel decentralt. De enkelte forvaltninger, afdelinger og institutioner er ansvarlige for at overholde gældende politik. Og foretager således selv indkøb.
For de obligatoriske indkøbsaftaler gælder, at alternative leverandører ikke må anvendes. Undtagen er indkøb via delydelsesreglen (Jævnfør Udbudslovens § 8, stk. 2), som er indkøb med terapeutiske formål, akutte enkelt indkøb samt, at en forvaltning/institution i visse tilfælde kan indkøbe en vare/tjenesteydelse hos en anden leverandør end hos den leverandør som kommunen har indkøbsaftale med, såfremt dette tilbud er billigere. Sagt på en anden måde, at tilbuddet er bedre målt efter de samme kriterier som ved udbuddet.
Udbudspligten
Hovedreglen er at Skive Kommune skal ses som én samlet juridisk enhed i udbudsretlig forstand, hvor de forskellige decentrale enheders anskaffelser af ensartede varer og tjenesteydelser skal betragtes samlet.
Leasing
Leasing til anlægsformål skal godkendes af byrådet.
Leasing eller anden langtidsleje samt afbetalingskøb kan kun i hvert enkelt tilfælde aftales efter forudgående godkendelse af forvaltningsdirektøren og/eller økonomiudvalget.
Forud for en eventuel godkendelse forelægges aftaleudkastet Budget- og regnskabsafdelingen til udtalelse og registrering.
Gældserklæring
Der skal ved ethvert udbud foretages en konkret vurdering af, om der skal indhentes en erklæring om hvorvidt leverandøren har ubetalt, forfalden gæld til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger jævnfør §135 stk. 3. Som hovedregel accepteres ikke tilbud fra leverandører som har gæld på 100.000 kr. eller derover.
Personalegoder
Skive Kommunes indkøbsaftaler må ikke anvendes til privat brug.
Der er ligeledes ingen, der normalt må modtage gaver fra eksisterende eller potentielle leverandører, medmindre der er tale om reklamegaver/jubilæumsgaver/julegaver eller lignende.
Udbudsformer
Som offentlig myndighed er vi underlagt gældende Tilbudslov og Udbudslov.
Bygge- og anlægsopgaver og rådgivningsydelser
Modellen viser hvilken udbudsform Skive Kommune benytter i forbindelse med anskaffelse af bygge- og anlægsopgaver, ud fra opgavens forventede beløbsramme.
Anvendes en anden udbudsform en den der fremgår af nedenstående skema, kan dette kun ske efter konkret politisk beslutning i det enkelte projekt.
Bygge- og anlægsopgaver og rådgivningsydelser
Tærskelværdier (i 2021) |
Udbud af bygge- og anlægsopgaver |
---|---|
Over 38.960.213 kr. Udbudsloven (EU-udbud) 2 |
Offentlig licitation Med eller uden prækvalifikation Dokumentation for at tilbudsgiver kan stille sikkerhedsstillelse Tildelingskriteriet: som hovedregel laveste pris |
3.000.000 – 38.960.213 kr. (Tilbudsloven) |
Begrænset- eller offentlig licitation Med eller uden prækvalifikation Udbydes i Total-, hoved- eller fagentreprise Dokumentation for at tilbudsgiver kan stille sikkerhedsstillelse Tildelingskriteriet: som hovedregel laveste pris |
300.000 – 3.000.000 kr. (Tilbudsloven) |
Underhåndsbud eller begrænset licitation Udbydes i Hoved- eller fagentreprise Dokumentation for at tilbudsgiver kan stille sikkerhedsstillelse ved opgave, hvor anlægssum er over 1.000.000 kr. Ved underhåndbud maksimum 3 lokale + 1 udenfor lokalområdet1 Ved begrænset licitation minimum 3 virksomheder. Tildelingskriteriet: som hovedregel laveste pris |
Under 300.000 kr. |
Skive Kommune indhenter tilbud fra én eller flere lokale virksomheder. Opgaver med en anlægssum på op til 500.000 kr. kan uden forudgående udbud tildeles Entreprenørgården |
Tærskelværdier (i 2021) |
Udbud af rådgivningsydelser |
Over 1.595.391,- kr. |
EU-udbud Med eller uden prækvalifikation Tildelingskriteriet: Som hovedregel Økonomisk mest fordelagtige tilbud eller laveste pris |
100.000 – 1.595.391,- kr. |
Tilbudsindhentning Indkøbet sker på markedsmæssige vilkår ved for eksempel at indhente minimum 2 tilbud, hvis det er praktisk muligt |
0 – 100.000,- kr. |
Overslagspris Skive Kommune indhenter overslagspris på rådgiverydelse fra en eller flere leverandører |
1 Lokale virksomheder forstås i denne sammenhæng som virksomheder i kommunen.
2 Reguleres iht. EU’s tærskelværdi.
Sikkerhedsstillelse
Skive Kommune kræver sikkerhedsstillelse ved entrepriser på over 1 mio. kr., mens der for arbejder under 1 mio. kr. ikke kræves sikkerhedsstillelse.
Gældserklæring
Der skal ved ethvert udbud foretages en konkret vurdering af, om der skal indhentes en erklæring om hvorvidt leverandøren har ubetalt, forfalden gæld til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger jævnfør §135 stk. 3. Som hovedregel accepteres ikke tilbud fra leverandører som har gæld på 100.000 kr. eller derover.
Udbudsform for rådgiverydelsen
I forbindelse med bygge- og anlægsopgaver, benyttes ofte eksterne rådgivere (arkitekt, ingeniør m.v.). Modsat selve bygge- og anlægsopgaven, udbydes rådgiverdele som en tjenesteydelse. Bygherreleverancer og bygherrerådgivning under tærskelværdien, reguleret i udbudslovens afsnit IV og V, vil det blive vurderet om indkøbet har klar grænseoverskridende interesse eller ej.
Varer og tjenesteydelser
Modellen viser hvilken udbudsform Skive Kommune benytter i forbindelse med anskaffelse af varer og tjenesteydelser, ud fra indkøbets forventede beløbsramme.
Varer og tjenesteydelser
Tærskelværdier (i 2021) |
Varer og tjenesteydelser |
---|---|
Over 1.595.391,- kr. |
EU-udbud Med eller uden prækvalifikation |
Under 1.595.391,- kr. Klar grænseoverskridende interesse |
Tilbudsindhentning via annoncering |
Under 1.595.391,- kr. Uden klar grænseoverskridende interesse |
Tilbudsindhentning Ved en større anskaffelse sker indkøbet på markedsmæssige vilkår, ved for eksempel at indhente minimum 2 tilbud, hvis det er praktisk muligt |
Tærskelværdier |
Sociale og andre specifikke tjenesteydelser(Light-regimet) |
Over 5.591.391,- kr. |
EU-udbud Med eller uden prækvalifikation |
Under 5.591.391,- kr. |
Tilbudsindhentning Anskaffelsen sker på markedsmæssige vilkår for eksempel ved at indhente minimum 2 tilbud, hvis det er praktisk muligt |
Brugergrupper
I forbindelse med udbud af varer og tjenesteydelser etableres ad-hoc brugergrupper. Disse grupper sikrer den fornødne brugerinddragelse, og de indestår endvidere for de faglige krav og det kvalitative indhold i beskrivelsen af de varer og tjenesteydelser, som vi udbyder.
Samarbejdet om indgåelse/udbud af indkøbsaftaler vedrørende varer og tjenesteydelser foregår mellem nedsatte bruger-/arbejdsgrupper og indkøbsafdelingen, med sidstnævnte som endelig ansvarlig for indkøbsaftalerne. MED-systemet inddrages ved udbud, når det er relevant.
Ved udbud i Jysk FællesIndkøb deltager ligeledes repræsentanter fra Skive Kommune i hele udbudsprocessen, lige fra afgrænsning af udbuddet til valg af leverandør, hvis det anses for relevant, dog ikke ved SKI-udbud.
I forbindelse med udbud af hjælpemidler, skal Handicaprådet og eventuelt Ældrerådet høres i henhold til Servicelovens § 112.