Grundlag for indkøbs- og udbudspolitikken Indkøbs- og udbudspolitikken tager sit udgangspunkt i gældende lovgivning samt kommunens styrelsesvedtægt § 12, hvorefter Økonomiudvalget fastsætter regler for kommunens indkøbsfunktioner.

Indkøbs- og udbudspolitikkens overordnede målsætningUdbud spiller en væsentlig rolle i forhold til kommunens samlede økonomi, og en effektiv og professionel adfærd er en forudsætning for at kunne realisere kommunens politik på indkøbsområdet. Det overordnede formål med Skive Kommunes politik er at skabe rammerne for: at Skive Kommune som helhed kan købe sine varer og tjenesteydel­ser samt bygge- og anlægsopgaver efter princippet ”bedst og billigst” – det vil sige på de økonomisk mest fordelagtige betingelser, og det opnås bedst ved: Koordinerende indkøbsaftaler Udbud på flest mulige områder Decentralt indkøb ved anvendelse af indkøbsaftalerne at sikre ligebehandling og gennemsigtighed i tildelingen af kommunens indkøb.Indkøbs- og udbudspolitikkens omfang og afgrænsningOmfang Politikken gælder for alle kommunens indkøb af varer, tjenesteydelser samt bygge og anlægsopgaver, herunder også leje- og leasingaftaler. Politikken gælder for alle kommunens forvaltninger og institutioner og omfatter, udover kommunens egne institutioner, også selvejende institutioner i det omfang, det er muligt i henhold til gældende driftsoverenskomster og hvor driften primært er finansieret via tilskud fra Skive Kommune. Politikken omfatter ikke køb og salg af fast ejendom. Indkøbsdispositioner foretages som hovedregel decentralt. De enkelte forvalt­ninger, afdelinger og institutioner er ansvarlige for at overholde gældende politik. Og foretager således selv indkøb. For de obligatoriske indkøbsaftaler gælder, at alternative leverandører ikke må anvendes. Undtagen er indkøb via delydelsesreglen (Jævnfør Udbudslovens § 8, stk. 2), som er indkøb med terapeutiske formål, akutte enkelt indkøb samt, at en forvaltning/institution i visse tilfælde kan indkøbe en vare/tjenesteydelse hos en anden leverandør end hos den leverandør som kommunen har indkøbsaftale med, såfremt dette tilbud er billigere. Sagt på en anden måde, at tilbuddet er bedre målt efter de samme kriterier som ved udbuddet.UdbudspligtenHovedreglen er at Skive Kommune skal ses som én samlet juridisk enhed i udbudsretlig forstand, hvor de forskellige decentrale enheders anskaffelser af ensartede varer og tjenesteydelser skal betragtes samlet.LeasingLeasing til anlægsformål skal godkendes af byrådet. Leasing eller anden langtidsleje samt afbetalingskøb kan kun i hvert enkelt tilfælde aftales efter forudgående godkendelse af forvaltningsdirektøren og/eller økonomiudvalget. Forud for en eventuel godkendelse forelægges aftaleudkastet Budget- og regnskabsafdelingen til udtalelse og registrering.GældserklæringDer skal ved ethvert udbud foretages en konkret vurdering af, om der skal indhentes en erklæring om hvorvidt leverandøren har ubetalt, forfalden gæld til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger jævnfør §135 stk. 3. Som hovedregel accepteres ikke tilbud fra leverandører som har gæld på 100.000 kr. eller derover.PersonalegoderSkive Kommunes indkøbsaftaler må ikke anvendes til privat brug. Der er ligeledes ingen, der normalt må modtage gaver fra eksisterende eller potentielle leverandører, medmindre der er tale om reklamegaver/jubilæumsgaver/julegaver eller lignende.