Det er vigtigt, at voldssager bliver overdraget til politiet. Kommunen kan hjælpe/understøtte borger i at anmelde en voldssag.
Har en medarbejder mistanke om vold, kan leder af afdelingen rådføre sig med politiet ved tvivlsspørgsmål. Der skal være opmærksomhed på, at den konkrete borger inden en evt. politianmeldelse fra kommunens side, som udgangspunkt bør inddrages/orienteres om anmeldelsen, inden afdelingen vælger at anmelde en mistanke/ viden om vold. Der kan dog være tilfælde, hvor leder ud fra en individuel vurdering, vælger at anmelde mistanke eller viden om vold, uden på forhånd at inddrage boger. Det kan eksempelvis være tilfælde med særligt svage/udsatte borgere.
Grunden til, at borger som udgangspunkt skal inddrages i en anmeldelse, er, at en anmeldelse vil ske på vegne af borger – også selv om det sker for at hjælpe borger, samt for at få stoppet den, der udøver volden.
Har en medarbejder mistanke om vold, kan politiet kontaktes for råd og vejledning. Dette kan ske til
Midt- og Vestjyllands politi
Forebyggelse, Nærhed og Tryghed (FTN), Traumeinformeret praksis
Stationsvej 74, 7500 Holstebro
Tlf: 2137 8387, email: mvjyl-traume@politi.dk,
eller direkte til:
Konsulent Jeanette Kolding, mobilnr. 51702564, email: jni032@politi.dk