Analysevirksomheden Silverbullet har i 2021 udført en omdømmeanalyse for Skive Kommune. Analysen måler på opfattelsen af Skive Kommune som sted at bo og arbejde samt kendskabet til Skive Kommunes pejlemærker og styrkepositioner.

Om undersøgelsen I foråret 2021 blev spørgeskemaer til Kendskabs- og omdømmeanalysen sendt ud til: Borgere i Skive Kommune med særligt fokus på: Unge i aldersgruppen 15-29 år, bosat i Skive Kommune Småbørnsfamilier, hvor det ældste barn er højest 6 år, bosat i Skive Kommune Modne par på 50-65 år, bosat i Skive Kommune Fraflyttede unge fra Skiveegnen på 15-29 år, bosat i andre kommuner Småbørnsfamilier, hvor det ældste barn er 6 år, bosat i andre kommuner Kvalificeret arbejdskraft, bosat i andre kommuner I alt har 2.500 personer svaret på spørgeskemaet i den kvantitative Kendskabs- og omdømmeanalyse, som Skive Kommune har gennemført sammen med analysevirksomheden Silverbullet. Til borgerne i kommunen blev spørgeskemaet sendt ud via e-Boks, mens småbørnsfamilier og kvalificeret arbejdskraft, som bor udenfor kommunen, blev rekrutteret via et Danmarkspanel. De unge fraflyttere blev kontaktet gennem netværket Klub 78xx og via sociale medier. Konklusioner for hver af de tre delmålgrupper indenfor Skive Kommune Unge i aldersgruppen 15-29 år 63% af de unge vurderer Skive Kommunes omdømme som værende godt eller meget godt. De unges kendskab til kommunen er højt. 68% angiver at kende kommunen meget godt. 80% af de unges associationer med Skive Kommune er positivt ladet. 6% er negativt ladet. De unge associerer især kommunen med Skive festival. Målgruppen har i relativt stor grad planer om at flytte fra Skive Kommune – 32% svarer ja hertil og yderligere 15% svarer med stor sandsynlighed. 18% har ingen planer om fraflytning. 57% af de unge synes i høj grad, at der er god overensstemmelse mellem Skive Kommune og RENT LIV som fortælling. Småbørnsfamilien Småbørnsfamiliernes vurdering af Skive Kommunes omdømme ligger lidt lavere end for de to andre grupper. 59% vurderer det til at være godt eller meget godt. Kendskabet til Skive Kommune er ligeledes lidt lavere blandt denne gruppe sammenlignet med de øvrige, idet 54% angiver at kende kommunen meget godt. Småbørnsfamilien associerer især kommunen med naturen og vandet. 77% af småbørnsfamiliernes associationer med Skive Kommune er positivt ladet. 9% er negativt ladet. 6% af småbørnsfamilierne har planer om at fraflytte Skive Kommune mens yderligere 8% svarer ja med stor sandsynlighed. 58% har ingen planer om fraflytning. 52% af småbørnsfamilierne synes i særlig høj grad, at der er god overensstemmelse mellem Skive Kommune og RENT LIV som fortælling. Det modne par på 50-65 år Skive Kommunes omdømme er bedst blandt de modne par, hvor 68% synes, at omdømmet er godt eller meget godt. 66% angiver at kende Skive Kommune meget godt. 85% af associationerne er positivt ladet. Særligt for de modne par bosiddende i Skive Kommune, er naturen og Limfjorden en central association med Skive Kommune. Det modne par har generelt ikke planer om at fraflytte kommunen. 2% har planer om at flytte fra kommunen, og yderligere 5% svarer ja med stor sandsynlighed. 69% har ingen planer om fraflytning. De modne par synes i særlig høj grad (65%), at der er god overensstemmelse mellem Skive Kommune og RENT LIV som fortælling. Konklusioner for de tre eksterne delmålgrupper med særlig interesse for Skive kommune Fraflyttede unge i aldersgruppen 15-29 år De fraflyttede unge vurderer næsten Skive Kommunes omdømme lige så godt som borgerne i Skive Kommune. 55% vurderer omdømmet til at være godt eller meget godt. Kendskabet til Skive Kommune er højt. 71% angiver, at de kender kommunen meget godt. 75% af associationerne med Skive Kommune er positive, mens 8% er negative. De fraflyttede unge associerer i særlig høj grad Skive Kommune med Skive Festival. Skive Kommune topper listen, når de fraflyttede unge uopfordret spørges ind til kommuner, de kunne forestille sig at bo. 63% af de unge fraflyttere nævner Skive Kommune som et sted, de kunne forestille sig at bo, stærkt forfulgt af Aarhus med 62% og Viborg med 54%. 23% kan ikke eller slet ikke forestille sig at bo i Skive Kommune, hvis de skulle flytte. Kvalificeret arbejdskraft 48% af personer i gruppen kvalificeret arbejdskraft vurderer hverken Skive Kommunes omdømme dårligt eller godt. Blandt kvalificeret arbejdskraft kender 8% Skive Kommune godt eller meget godt, mens 40% slet ikke kender kommunen (udover navnet). Kendskabet til Skive Kommune kommer særligt via besøg i kommunen samt fra kolleger, venner og familie. Personer indenfor kvalificeret arbejdskraft associerer særligt Skive Kommune med Skive Festival, Hancock Bryggerierne og Limfjorden. 4% ser Skive Kommune som et sted, de kunne forestille sig at bo, hvis de skulle flytte, mens 66% ikke eller slet ikke kunne forestille sig at bo i kommunen. Småbørnsfamilien 30% vurderer at Skive Kommunes omdømme er godt eller meget godt, mens 36% vurderer det til hverken at være godt eller dårligt. 13% kender Skive Kommune godt eller meget godt, mens 34% slet ikke kender kommunen. Kendskabet til Skive Kommune kommer særligt via besøg i kommunen samt fra kolleger, venner og familie. Facebook er også en fremtrædende kanal. Småbørnsfamilierne associerer særligt Skive Kommune med Limfjorden. 7% angiver uopfordret Skive Kommune som et sted, de kunne forestille sig at bo. Når de spørges specifikt ind til Skive Kommune som et sted at bo, stiger andelen, der kunne forestille sig at bo i kommunen til 15%. 48% kan ikke eller slet ikke forestille sig at bo i kommunen.