Hvor henter vi oplysninger om dig?Nogle informationer kommer fra registre, andre oplyser du selvNogle informationer kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du for eksempel søger om en ydelse eller service. Men vi beder aldrig om flere oplysninger, end der er behov for i forhold til at behandle din sag. Du har altid ret til at få at vide, hvorfra vi henter oplysninger om dig i forbindelse med dine services og ydelser i kommunen. Det enkelte fagområde skal oplyse det til dig i forbindelse med en ansøgning om en service eller ydelse.Hvordan håndterer vi data i selvbetjeningsløsninger?NemID eller selvvalgt passwordSom udgangspunkt anvender vi den fælles offentlige login-løsning NemLogin, hvor du bruger dit NemID som nøgle til at logge dig ind på selvbetjeningsløsninger og blanketter. Du kan dog også støde på formularer eller selvbetjeningsløsninger, som ikke kræver så høj sikkerhed. Her kan du typisk oprette dig med et selvvalgt brugernavn og password. Det sker eksempelvis på bibliotekernes selvbetjeningsløsning.Hvor længe gemmer vi dine persondata?Retningslinjerne for hvor længe persondata gemmes er forskellige fra det ene fagområde til det andet og i forhold til sagstype.Når vi indhenter personlige oplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe vi gemmer dine oplysninger. Normalt er slettefristen 5 år efter, at en sag er afsluttet, men det varierer en smule mellem sagsområder og sagstyper. Visse oplysninger er vi forpligtet til at bevare for evigt. Det betyder ikke, at de er tilgængelige for os/hos kommunen for evigt, men at de er afleveret til et arkiv, som bevarer sagerne for evig tid. Eget arkiv og Rigsarkivet I Skive Kommune har vi dels vores eget arkiv, som indeholder bevaringssager frem til og med 2006. Herudover har vi vores digitale sager, som vi afleverer til Rigsarkivet, som så bevarer disse for os. Vi sletter ikke sagerne her hos os, før vi har afleveret dem til Rigsarkivet. Efter deres godkendelse af vores aflevering, sletter vi de sager, vi ikke længere skal bevare hos os i kommunen. Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Rigsarkivet, inden vi må slette dem. Arkivloven Det reguleres af dels af arkivloven, hvorefter offentlige myndigheder er forpligtet til at afleverer deres arkivalier/sager og dels af persondataforordningen, som indeholder bestemmelser om at vi er forpligtet til at slette visse persondata, når vi ikke længere har brug for dem. Så selvom vi ikke længere har data om din sag i systemet, findes sagen i Rigsarkivet. De data vi bevarer hos Rigsarkivet og hos vores eget arkiv (op til og med 2006) er bevaringsværdige data/sager og de slettes aldrig. Adgang for offentligheden Der er som udgangspunkt adgang til sagerne for offentligheden. Dog skelnes der her mellem sager der ikke indeholder persondata og sager der indeholder persondata. For sager der indeholder persondata, skal du enten selv være part i sagen, for at få adgang til sagen eller sagen skal have været afsluttet i mindst 75 år, før der kan søges om eventuel adgang til sagen. Data slettes først 75 år efter, at sagen er indleveret, men som part kan du søge om lov til at se sagen i Rigsarkivet. Flere oplysninger Du kan få præcise oplysninger om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger ved at kontakte de enkelte fagområder i kommunen. Hvad kan databeskyttelsesrådgiveren ikke hjælpe med?Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælpe med fagspecifikke spørgsmål.Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælpe dig med den faglige sagsbehandling eller de afgørelser, som fagområderne træffer. Hvis du har brug for hjælp til at forstå en afgørelse, til at klage over kommunens sagsbehandling eller hjælp til at klage over en afgørelse, kan du kontakte kommunens borgerrådgivere. Skive Kommunes borgerrådgivere Du kan træffe borgerrådgiverne på biblioteket. Information om telefon, mailadresse og træffetider