Principper for god kommunikation – den kommunikerende kommune
Skive Kommune er både myndighed, servicevirksomhed og kommunens største arbejdsplads. Derfor er det vigtigt, at vi gør, hvad vi siger, og at vi siger, hvad vi gør.
God kommunikation bidrager væsentligt til at skabe høj kvalitet, både i vores interne processer og i vores serviceydelser.
Til at understøtte kommunikationsarbejdet har vi i Skive Kommune fire grundprincipper for god kommunikation. Vi mener, at god kommunikation betyder
1. Kommunikation er en del af vores daglige opgaveløsning
Kommunikation er en naturlig del af vores arbejde og tænkes ind fra starten af en aktivitet, fordi det giver det bedste afsæt for opgaveløsningen, at kommunikationen er veltilrettelagt og gennemtænkt.
2. Vi er åbne og dialogorienterede og arbejder aktivt på at stille relevante informationer til rådighed
En åben dialog, hvor forskellige holdninger drøftes, er drivkraften for udviklingen af Skive Kommune og vores ydelser. Derfor skal medarbejdernes og borgernes synspunkter inddrages i udviklingsprocesser og skabe grundlag for at træffe kvalificerede beslutninger.
3. Vi er proaktive
At vi er proaktive vil sige, vi tager initiativ til at kommunikere i hverdagens mange opgaver, både når vi har godt og dårligt nyt. Borgere, medarbejdere og andre interessenter skal have let adgang til information om Skive Kommune, når de har brug for det. Det gælder både elektronisk, skriftligt og mundtligt.
4. Vores kommunikation er målrettet
Borgerne samt andre interessenter og samarbejdspartnere har krav på klar kommunikation med et tydeligt budskab, når de er i kontakt med kommunen. Derfor er det vigtigt, at vi koordinerer vores indsats, og at vi bruger en enkel form og et letforståeligt sprog.
Kommunikation på alle arbejdspladser
God kommunikation understøtter vores værdier og bidrager til, at vi når vores mål!Derfor skal kommunikationspolitikken og -manualen omsættes til daglig handling på alle kommunens arbejdspladser.
Kommunikationsafdelingen er ansvarlig for at udarbejde og løbende revidere kommunikationsrammer, retningslinjer og -vejledninger, som findes på Intranettet.
Godkendt af Hoved-MED 15. marts 2022.
Vejledninger og guidelines
Vejledninger og guidelines ligger på Intranettet, og er struktureret efter temaer. Hvert tema er vist som en tube-linje med egen farve.
Blå: Nyheder, presse, mediesamarbejde og den gode historie
Gul: Social medier, Web
Grøn: Medarbejder kommunikation, forandringskommunikation
Brun: Politisk betjening, god forvaltningsskik
Rød: Krisekommunikation, issue management
Grå: RENT LIV, branding, Skiveegnens omdømme
Orange: Visuel identitet, designlinje, markedsføring