Vedtægter for Kontaktrådene på ældreområdet i Skive Kommune.

  § 1. Navn og hjemsted Stk. 1. Kontaktrådenes navn er ”Kontaktrådet for ________________________”. (Lokalområdets navn, jf. bilag)   Stk. 2. Kontaktrådets hjemsted er Skive Kommune.   § 2. Formål  Stk. 1. At bidrage til at styrke de ældres livskvalitet.   Stk. 2. I tråd med Skive Kommunes ønske om en decentral organisation, har kontaktrådene stor frihedsgrad i deres virke. Hvert enkelt kontaktråd prioriterer på den baggrund selv, hvilken vægtning nedenstående punkter for kontaktrådenes formål har. Stk. 3 For de kontaktråd, som har en venneforening og/eller en gruppe af frivillige tilknyttet det lokale plejecenter gælder, at der gennem en positiv dialog afdækkes snitflader og samarbejdsmuligheder samt eventuel opgavefordeling i forbindelse med aktiviteter.   Stk. 4 Kontaktrådenes formål er: ·         At medvirke til en dialog mellem henholdsvis beboere/brugere/pårørende og ledere/medarbejdere på plejecentrene om tilrettelæggelse af den kommunale service. ·         At gå i dialog med Seniorrådet om de ældres forhold i lokalområdet og i kommunen som helhed. ·         At medvirke i en dialog med byråd, udvalg og forvaltning. ·         At skabe og støtte aktiviteter til glæde og gavn for beboerne på det plejecenter Kontaktrådet er tilknyttet og/eller lokalområdets ældre. Det er op til hvert kontaktråd, i samarbejde med det lokale plejecenters leder, at beslutte, hvorvidt den enkelte aktivitet og initiativ målrettes plejecentret og lokalområdets ældre, samlet eller hver for sig. ·         At inddrage frivillige, blandt andet ældre i lokalområdet, til at understøtte aktiviteter når det vurderes relevant. ·         At skabe tryghed for de ældre, og modvirke ensomhed. Dette i samarbejde med aktører som Ældre Sagen, Røde Kors, Menighedsrådene og aktivitetscentre.   § 3. Interessentkreds Stk. 1. Kontaktrådet er talerør for de ældre i lokalområdet, for beboere og pårørende på plejecentrene samt gerne for frivillige og foreninger, der arbejder til gavn for ældre i lokalområdet.   § 4. Generalforsamling Stk. 1. Generalforsamlingen er Kontaktrådets højeste myndighed.   Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt (i februar måned) og indkaldes med mindst 2 ugers varsel ved annoncering på Skive Kommunes hjemmeside, opslag i lokalområdet samt evt. i dagspressen. Ordinær generalforsamling kan afholdes i forbindelse med andre arrangementer.   Stk. 3. Mødeberettiget er alle fra interessentkredsen. Stemmeberettiget er alle deltagere i generalforsamlingen.   Stk. 4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling kan som udgangspunkt indeholde følgende punkter:   1.    Valg af dirigent og referent. 2.    Valg af stemmetællere. 3.    Formandens beretning. 4.    Regnskabsaflæggelse. 5.    Forslag til aktiviteter for det kommende år. 6.    Behandling af indkomne forslag. 7.    Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter. 8.    Eventuelt.   Stk. 5. Forslag, der ønskes behandlet under generalforsamlingens pkt. 6; Indkomne forslag, skal være Kontaktrådets formand i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.   Stk.6. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der som udgangspunkt ikke må være medlem af Kontaktrådet.   Stk. 7. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal og ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af mindst én mødedeltager. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.   Stk. 8. Medlemmer af Kontaktrådet, som ønsker genvalg, kan opstille. Nye kandidater opstilles ved forslag fra de fremmødte. Hvis en kandidat ikke er til stede ved generalforsamlingen, skal der foreligge skriftligt tilsagn om, at vedkommende ønsker valg.   § 5. Ekstraordinær generalforsamling Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når Kontaktrådet finder det nødvendigt og skal afholdes, når mindst 10 af interessentkredsen fremsætter en skriftlig, begrundet anmodning om det overfor formanden. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter anmodningen er kommet til formandens kendskab.   Stk. 2. Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger.     § 6. Kontaktrådets sammensætning Stk. 1. Kontaktrådet består af 3-9 medlemmer inkl. formanden. Antallet besluttes lokalt. Kontaktrådet vælges af generalforsamlingen for en 2-årig periode, således at et flertal/halvdelen er på valg i ulige år, mens et mindretal/halvdelen er på valg i lige år. Der vælges desuden 2 suppleanter for 1 år ad gangen, såfremt det er muligt. Lederen for det lokale plejecenter er en fast del af Kontaktrådet, dog uden stemmeret. For Kontaktråd uden lokalt plejecenter vil det være lederen af hjemmeplejeområdet.   Stk. 2. Medlemmer af Kontaktrådet kan vælges blandt beboere og/eller pårørende på lokalområdets plejecenter samt blandt Kontaktrådets interessentkreds.   Stk. 3. Kontaktråd kan fremadrettet oprettes og eksistere ved de 15 plejecentre, som eksisterede pr. 1. januar 2025 samt ved Fur Ældrecenter.   Stk. 4. Der kan gives et økonomisk tilskud til Hem og Rønbjerg, hvor der tidligere har været plejecentre. Ansøgning om tilskud behandles administrativt. Den økonomiske støtte omfattes af samme regelsæt som øvrige kontaktråd og støtten gives under forudsætning af, at midlerne anvendes til at skabe og støtte aktiviteter til glæde og gavn for lokalområdets ældre. Støtten indgår i det samlede budget for kontaktrådet. En kommunal leder skal være budgetansvarligt og fast medlem af Kontaktrådet jf. §6, stk. 1 og §10, stk. 4.   § 7. Kontaktrådets virksomhed Stk. 1. Kontaktrådets virksomhed tilrettelægges i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.   Stk. 2. Senest 2 uger efter nyvalg til Kontaktrådet afholdes et konstituerende møde, hvor Kontaktrådet blandt sine medlemmer vælger formand og næstformand. Valget gælder frem til næste generalforsamling.   Stk. 3. Forretningsorden udarbejdes lokalt, hvis dette ønskes.   Stk. 4. Formanden, og i dennes fravær – næstformanden, indkalder og leder Kontaktrådets møder. Indkaldelsen skal ske skriftligt med angivelse af dagsorden. Kontaktrådet mødes efter behov, dog minimum 2 gange om året.Kontaktrådet mødes desuden, når mindst 3 medlemmer fremsætter ønske om det overfor formanden. I sådanne tilfælde afholdes mødet senest 2 uger efter at anmodningen er kommet til formandens kendskab.   Stk. 5. Beslutninger i Kontaktrådet træffes så vidt muligt i enighed og ellers ved simpelt flertal. Står stemmerne lige, er formandens stemme udslagsgivende.   § 8. Samarbejde med Skive Kommune Stk. 1. Kontaktrådets primære samarbejdspartner i Skive Kommune er ældreområdet.   Stk. 2. Lederen fra det lokale plejecenter deltager i Kontaktrådets møder, og fungerer som sekretær såfremt Kontaktrådet ønsker det. Lederen sørger for journalisering af referater. En medarbejderrepræsentant kan deltage ved møderne ad hoc.                                                                                                                                      Stk. 3. Kontaktrådet kan høres om større omlægninger i kommunens tilbud, der berører lokalområdet, om tilsynsrapporter, der vedrører områdets plejecenter og om kommunens budget for ældreområdet.   Stk. 4. Kontaktrådsformanden skal informere den tilknyttede leder om ændringer i Kontaktrådets sammensætning eller kontaktoplysninger. Lederen sørger for at sende ændringerne videre til forvaltningen.   § 9. Samarbejde med Seniorrådet Stk. 1. Seniorrådet afholder 2 årlige møder med Kontaktrådene. Første møde afholdes i foråret og er mellem Kontaktrådenes formænd og næstformænd, Seniorrådet og forvaltningen. Andet møde afholdes som et temamøde i efteråret, og er mellem alle Kontaktrådenes medlemmer, Seniorrådet og forvaltningen. Ved temamødet kan inviteres eksterne oplægsholdere og udvalgsmedlemmer. Hvert Kontaktråd har tilknyttet en kontaktperson fra Seniorrådet (se Skive Kommunes hjemmeside vedr. Kontaktråd). Kontaktpersonen kan efter aftale deltage ad hoc i generalforsamling og kontaktrådsmøder.   § 10. Økonomi, regnskab og revision Stk. 1. Hvert Kontaktråd som er tilknyttet et plejecenter jf. §6, stk. 3 samt Fur Kontaktråd råder over et fast beløb. Beløbet fastsættes af Skive Kommune og er til rådighed fra januar.   Stk. 2. Kontaktråd i Hem og Rønbjerg har mulighed for at søge om økonomisk tilskud. Tilskuddet forvaltes under samme retningslinjer som for de øvrige Kontaktråd.   Stk. 3. Kontaktrådsformanden kan få tilsendt en månedlig budgetoversigt. Stk. 4. Kontaktrådene råder selv over midlerne, og kan frit forvalte dem, når blot de understøtter vedtægternes oplistede formål, herunder afholdelse af udgifter til kontaktrådenes møder. Den tilknyttede leder er budgetansvarlig, og skal godkende Kontaktrådets udgifter. Kontaktrådet skal kunne fremvise elektronisk faktura eller bon.   Stk. 5. Kontaktrådene kan vælge at benytte dele af midlerne til kørselsgodtgørelse i forbindelse med kontaktrådsmøder, kørsel til aktiviteter/arrangementer for at søge inspiration til det videre arbejde m.m. Dette aftales indenfor det enkelte Kontaktråd. Besluttes det at udbetale kørselsgodtgørelse sker dette efter gældende takst i egen bil. Der skal i den forbindelse udfyldes et befordringsskema for at få udbetalt kørselsgodtgørelse. Stk. 6. Kontaktrådene kan benytte midlerne på arrangementer m.m. afholdt af f.eks. venneforeningen.   Stk. 7. Kontaktrådene har pligt til at bruge de årligt tildelte midler til at understøtte det overordnede formål.   Stk. 8. Har Kontaktrådet ikke brugt de fulde beløb af de tildelte midler, skal disse ikke tilbagebetales, men kan overføres til året efter. Dog følger forvaltningen den økonomiske administration, og forbeholder sig ret til, efter dialog med Kontaktrådet, at tilbageføre et eventuelt resterende beløb, så det kan tilgå øvrige Kontaktråd. Stk. 9. Kontaktrådet er overfor generalforsamlingen ansvarlig for anvendelsen af tilskuddet.   § 11. Vedtægtsændringer Stk. 1. Vedtægtsændringer er gældende for alle Kontaktråd.   Stk. 2. Forslag til vedtægtsændringer skal forelægges alle Kontaktråd til høring.   Stk. 3. Vedtægtsændringer besluttes endeligt af Seniorudvalget i Skive Kommune.       Ovenstående vedtægter er godkendt af Seniorudvalget d. 5. februar 2025   Hent vedtægter som pdf