§1. Navn og hjemsted
Stk. 1. Kontaktrådenes navn er ”Kontaktrådet for ________________________”. (Lokalområdets navn, jf. bilag)
Stk. 2. Kontaktrådets hjemsted er Skive Kommune.
§ 2. Formål
Stk. 1. Kontaktrådets formål er:
- At bidrage til at styrke de ældres livskvalitet gennem dialog med de ældre i lokalområdet om deres ressourcer, ønsker og behov.
- At samarbejde med lokale frivillige og foreninger om initiativer til gavn for de ældre, herunder formidle kontakt mellem ældre, frivillige og foreninger.
- At medvirke til en dialog mellem henholdsvis brugere / pårørende og ledere / medarbejdere på plejecentrene og i hjemmeplejen om tilrettelæggelse af den kommunale service.
- At gå i dialog med Seniorrådet om de ældres forhold i lokalområdet og i kommunen som helhed.
- At medvirke i en dialog med byråd og forvaltning.
§ 3. Interessentkreds
Stk. 1. Kontaktrådet er talerør for de ældre i lokalområdet, for beboere og pårørende på plejecentret samt for frivillige og foreninger, der arbejder til gavn for ældre i lokalområdet.
§ 4. Generalforsamling
Stk. 1. Generalforsamlingen er Kontaktrådets højeste myndighed.
Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt (i februar måned) og indkaldes med mindst 2 ugers varsel ved annoncering i dagspressen og opslag i lokalområdet.
Stk. 3. Mødeberettiget er alle fra interessentkredsen. Stemmeberettiget er alle deltagere i generalforsamlingen.
Stk. 4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent.
- Valg af stemmetællere.
- Formandens beretning.
- Regnskabsaflæggelse.
- Godkendelse af budget.
- Behandling af indkomne forslag.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
Stk. 5. Forslag, der ønskes behandlet under generalforsamlingens pkt. 6; Indkomne forslag, skal være Kontaktrådets formand i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Stk.6. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der som udgangspunkt ikke må være medlem af Kontaktrådet.
Stk. 7. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger med simpelt flertal og ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af mindst én mødedeltager. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.
Stk. 8. Medlemmer af Kontaktrådet, som ønsker genvalg, kan opstille. Nye kandidater opstilles ved forslag fra de fremmødte. Såfremt en kandidat ikke er til stede ved generalforsamlingen, skal der foreligge skriftligt tilsagn om, at vedkommende ønsker valg.
§ 5. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når Kontaktrådet finder det nødvendigt og skal afholdes, når mindst 10 af interessentkredsen fremsætter en skriftlig, begrundet anmodning om det overfor formanden. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter anmodningen er kommet til formandens kendskab.
Stk. 2. Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger.
§ 6. Kontaktrådets sammensætning
Stk. 1. Kontaktrådet består af 3-9 medlemmer inkl. formanden. Antallet besluttes lokalt. Kontaktrådet vælges af generalforsamlingen for en 2-årig periode, så et flertal/halvdelen er på valg i ulige år, mens et mindretal/halvdelen er på valg i lige år. Der vælges desuden 2 suppleanter for 1 år ad gangen, såfremt det er muligt.
Stk. 2. Medlemmer af Kontaktrådet kan vælges blandt beboere og/eller pårørende på lokalområdets plejecenter samt blandt lokalområdets andre ældre. De resterende medlemmer vælges indenfor Kontaktrådets interessentkreds.
§ 7. Kontaktrådets virksomhed
Stk. 1. Kontaktrådets virksomhed tilrettelægges i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.
Stk. 2. Senest 2 uger efter nyvalg til Kontaktrådet afholdes konstituerende møde, hvor Kontaktrådet blandt sine medlemmer vælger formand og næstformand. Valget gælder frem til næste generalforsamling.
Stk. 3. Forretningsorden udarbejdes lokalt, hvis dette ønskes.
Stk. 4. Formanden, og i dennes fravær – næstformanden, indkalder og leder Kontaktrådets møder. Indkaldelsen skal ske skriftlig med angivelse af dagsorden. Kontaktrådet mødes efter behov, dog minimum 2 gange om året.
Kontaktrådet mødes desuden, når mindst 3 medlemmer fremsætter ønske om det overfor formanden. I sådanne tilfælde afholdes mødet senest 2 uger efter at anmodningen er kommet til formandens kendskab.
Stk. 5. Beslutninger i Kontaktrådet træffes så vidt muligt i enighed og ellers ved simpelt flertal. Står stemmerne lige, er formandens stemme udslagsgivende.
§ 8. Samarbejde med Skive Kommune
Stk. 1. Kontaktrådets primære samarbejdspartner i Skive Kommune er ældreområdet.
Stk. 2. Leder – fra hjemmeplejen og/eller plejecenteret – i lokalområdet deltager i Kontaktrådets møder og er sekretær for rådet, såfremt dette ønskes. En medarbejderrepræsentant kan deltage i Kontaktrådets møder, hvis det ønskes.
Stk. 3. Referater fra Kontaktrådets møder tilgår medlemmerne samt lederen i lokalområdet.
Stk. 4. Kontaktrådet høres om større omlægninger i kommunens tilbud, der berører lokalområdet, om tilsynsrapporter, der vedrører områdets plejecenter og om kommunens budget for ældreområdet.
§ 9. Samarbejde med Seniorrådet
Stk. 1. Der afholdes 2 årlige møder med Seniorrådet. Første møde afholdes i foråret og er mellem Kontaktrådenes formænd og næstformænd, Seniorrådet og forvaltningen.
Andet møde afholdes som et temamøde i efteråret, og er mellem alle kontaktrådenes medlemmer, Seniorrådet og forvaltningen. Ved temamødet kan inviteres eksterne oplægsholdere.
§ 10. Økonomi, regnskab og revision
Stk. 1. Hvert kontaktråd råder over et fast beløb, som udbetales i januar. Beløbet fastsættes af Skive Kommune.
Stk. 2. Kontaktrådet er overfor generalforsamlingen ansvarlig for anvendelsen af tilskuddet.
§ 11. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Vedtægtsændringer er gældende for alle Kontaktråd.
Stk. 2. Forslag til vedtægtsændringer skal forelægges alle Kontaktråd til høring.
Stk. 3. Vedtægtsændringer besluttes endeligt af Skive Kommune.
Vedtægterne er godkendt den 5. september 2016 af Udvalget for Social & Ældre i Skive Kommune.
Vedtægterne er i februar 2024 blevet tilrettet således at betegnelserne for plejecentrene og seniorrådet står korrekt. Intet indholdsmæssigt er ændret.
Vedtægterne er i øjeblikket under revidering.