Hvad er hjælpemidler?
Eksempler på hjælpemidler:
- Kørestole
- Badebænke
- Rollatorer
- Toiletforhøjer
Du kan få støtte til hjælpemidler, hvis du har en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, og hjælpemidlet i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne, kan lette din daglige tilværelse i væsentlig grad eller er nødvendigt for at du kan udøve et erhverv.
Til dig der vil søge om et hjælpemiddel
- at lidelsen skal være varig betyder, at der ikke må være flere muligheder for behandling, forbedring eller genoptræning. Det må altså ikke være noget midlertidigt, f.eks. som et brækket ben
- en nedsat funktionsevne betyder, at din mulighed for at deltage i forskellige aktiviteter er væsentligt nedsat eller at du slet ikke kan deltage
Hjælpemidlerne bliver bevilget efter Servicelovens § 112 og gives som udlån. det er ikke tilladt at pantsætte, udlåne eller videresælge et hjælpemiddel, som du har lånt af Skive Kommune.
Når du ikke længere har brug for hjælpemidlet skal det afleveres hos Hjælpemiddelservice. Hvis du ikke selv har mulighed for at aflevere hjælpemidlet, så kontakt Hjælpemiddelservice for at lave en aftale om afhentning.
Du kan ansøge om et hjælpemiddel både digitalt og ved henvendelse til Visitation & Hjælpemidler. Du kan se link til digital ansøgning samt kontaktinformation i boksene til højre.
Du skal være opmærksom på, at de oplysninger du giver os, vil blive gemt elektronisk.
Vær opmærksom på, at der normalt ikke kan ydes støtte til hjælpemidler, som du selv har anskaffet, inden en bevilling er givet. Det er et almindeligt princip i den sociale lovgivning, at en ansøgning skal indgives, og en bevilling skal modtages, inden en social ydelse, herunder et hjælpemiddel, kan anskaffes.
Frit valg af leverandør på hjælpemidler
Frit valg på hjælpemiddelområdet
Når du får bevilget et hjælpemiddel efter SEL § 112, har du to muligheder:
- Du kan vælge at benytte kommunens tilbud og modtage kommunens valg af hjælpemiddel. Kommunen betaler det fulde beløb.
- Du kan vælge at benytte retten til frit valg. Du indkøber selv dit hjælpemiddel hos den leverandør, du ønsker at benytte. Hvis du indkøber et dyrere hjælpemiddel, end det kommunen kan tilbyde dig, betaler du prisdifferencen.
Du har ikke ret til frit valg af hjælpemiddel, hvis kommunen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændigt identisk med det hjælpemiddel, du selv har valgt.
Det skal du være opmærksom på
Når du vælger fritvalgsordningen, skal du være opmærksom på, at:
- du kan få ekstra udgifter.
- det er dit ansvar at hjælpemidlet lever op til faglige specifikationer og krav til egnethed
- du kan miste tilskuddet fra kommunen, hvis dit indkøbte hjælpemiddel ikke lever op til kravspecifikationerne.
- der kan gå længere tid, før du modtager hjælpemidlet.
Hvis du har benyttet sig af retten til frit valg af hjælpemiddel, og hvis der på grund af dit frie valg undtagelsesvist skulle blive tale om ekstraordinært dyre eller hyppige reparationer eller hyppigere udskiftninger, skal udgifterne hertil afholdes af dig selv.
Vil du gøre brug af frit valg?
Hvis du vil bruge frit valg, så kontakt Visitation & Hjælpemidler.
Specielt vedrørende vægtdyner
- hvis du er tilknyttet et regionalt behandlingssted, så skal du kontakte dem
- hvis du ikke er tilknyttet et regionalt behandlingssted, så skal du kontakte din praktiserende læge
Hvis det regionale behandlingssted eller din praktiserende læge vurderer, at alle behandlingsmuligheder er afprøvet, så kan du kontakte Visitation & Hjælpemidler for at afprøve en kugle- eller vægtdyne.
Specielt vedrørende nødkalder
Et nødkald er et elektronisk apparat, der gør det muligt for dig at tilkalde akut hjælp, hvis du pludselig er i en kritisk situation.
Ved kritiske situationer forstås situationer, der kræver hurtig medicinsk behandling og/eller fald, hvis du ikke selv kan komme op igen.
Det er en forudsætning, at dit behov for hjælp ikke kan planlægges, og at du ikke kan benytte en mobil eller flytbar telefon.
Nødkald er ikke beregnet til at bruge ved behov for toiletbesøg.
Det er altid en individuel vurdering, der afgør, om du kan få nødkald.
Det er ikke muligt at bevilge nødkald som tryghed for borgere og pårørende.
Nødkaldene virker indenfor hjemmets 4 vægge og således ikke udenfor.
Når du bruger et nødkald, aftaler du med tryghedscentralen, hvad der skal ske. Hvis personalet ikke kan få kontakt med dig, efter at du har aktiveret nødkaldet, vil du få hjælp hurtigst muligt.
Du kan blive visiteret til et nødkald i en begrænset periode, eksempelvis efter en hospitalsindlæggelse.
Kriterier for bevilling af nødkald
- Manglende evne til at betjene og tale i mobiltelefon/trådløs telefon
- Tendens til at falde, hvor faldtendensen er udredt
- Faldforebyggelse skal være afklaret. Uhensigtsmæssig indretning i boligen skal være løst og evt. behov for ganghjælpemidler skal være afklaret
- Risiko for kritiske situationer der kræver hurtig medicinsk behandling, og hvor du i situationen ikke kan bruge mobiltelefon/trådløs telefon
Inspiration til teknologier og gode råd der kan give dig mere tryghed i hverdagen
- Simple mobiltelefoner med eksempelvis SOS knap (Denver ”Seniormobil 2G”, Emporia ”Smart 5”, Doro 780X)
- Forskellige former for ure, og armbånd der samarbejder med en app på telefonen
- Tryghedsopkald fra Ældresagen i Skive. En frivillig ringer og ønsker godmorgen og hører om alt står vel til. Tager du ikke telefonen undersøger de, om der er noget galt og tilkalder evt. hjælp.
Generelle råd
- Aftal med din nabo, at du altid ruller gardinerne til side, når du er stået op
- Send en sms til en pårørende hver morgen
- Væn dig til at have din mobil- eller trådløse telefon på dig, enten i en lille taske om halsen, i en lomme, i kurven på rollatoren eller i en lille taske i bæltet
Reparation og vedligeholdelse af hjælpemidler
Udgifter til drift
Skive Kommune giver ikke tilskud til de driftsudgifter, der følger med dit hjælpemiddel.
Det betyder, at du selv skal sørge for:
- almindelige batterier (undtaget batterier, der ikke kan købes i almindelig handel, eller som ikke bør skiftes af dig selv)
- rengøring af hjælpemidlet
- el-pærer
- lapning og pumpning af dæk
Hvis der er behov for at skifte dæk mere end én gang om året på dit hjælpemiddel, sørger Skive kommune for det. Husk derfor at gemme kvitteringen for den første udskiftning (som du selv har betalt), som dokumentation for dette.
- hvis du ikke selv har mulighed for at skifte dæk og slanger, pumpe dækkene osv. kan du henvende dig til din lokale cykelhandler eller Hjælpemiddelservice
- hvis dit hjælpemiddel er udleveret med brugte dæk og slanger sørger Skive Kommune for den første udskiftning
Vedligeholdelse
Sådan vedligeholder du dit hjælpemiddel:
- du skal rengøre hjælpemidlet i varmt vand, med mild sæbe og en fugtig klud
- det er vigtigt at du kontrollerer dækket for slid og revner
- du skal også kontrollere dæktrykket. Normalt er det 2,5 bar på el-køretøjer
Hvis uheldet er ude
Hvis dit hjælpemiddel bliver stjålet eller beskadiget; skal du kontakte Visitation og Hjælpemidler.
Reparation
Hvis du skal have repareret dit hjælpemiddel skal du henvende dig hos Hjælpemiddelservice.
Her vil de vurdere, om reparationen skyldes almindeligt slid eller om det skyldes misligholdelse af hjælpemidlet:
- hvis reparationen skyldes almindeligt slid skal du ikke betale noget
- hvis reparationen skyldes misligholdelse eller påført skade skal du som udgangspunkt selv betale for den. Der kan blive tale om en ændring af din bevilling (måske anden type hjælpemiddel eller fratagelse)
- i nogle tilfælde kan du låne et andet hjælpemiddel, mens dit eget er til reparation
Prisliste for reparation hos hjælpemiddelservice:
- reservedele: dagspris
- arbejdsløn (pr. påbegyndt ½ time) 160 kr.
- transport (pr. tur indenfor Skive Kommune) 100 kr.
Du er selv ansvarligt for, at flytte dine personlige hjælpemidler hvis du skal flytte.
Nyttige links
Hjælpemiddelbasen
Databasen indeholder detaljerede produktoplysninger og kontaktoplysninger til forhandlere af hjælpemidler. Produkterne kan sammenlignes, der er billeder af størstedelen af produkterne, og der findes et stigende antal brochurer, videoklip og brugsanvisninger.
Hjælpemiddelbasen drives af Socialstyrelsen. Besøg Hjælpemiddelbasens hjemmeside
Klagevejledning
Klagevejledning
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse foregå det sådan:
- du skal klage senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen
- du kan klage både mundtligt og skriftligt - dog letter det sagens behandling, hvis du klager skriftligt, da du her udførligt kan skrive hvorfor du ikke er tilfreds med afgørelsen
- du er velkommen til at rette henvendelse til den medarbejder, som har truffet afgørelsen, for at få den uddybet
- når vi har modtaget din klage, genbehandler vi din sag
- hvis vi fastholder afgørelsen, sender vi din klage sammen med sagens akter videre til Ankestyrelsen
Hvis du har spørgsmål til hvordan du skal klage over en afgørelse, så er du velkommen til at kontakte Visitation & Hjælpemidler