Et Tværs-møde vil altid blive afholdt i dialog og samarbejde med dig som forælder.
Alle medarbejdere i Skive Kommune, der arbejder med børn og unge har fokus på tidlig opsporing, tæt tværfagligt samarbejde, tidlig forældreinddragelse og en hurtig indsats, når der er opmærksomhed på et barn.
Når vi sammen med jer vurderer, at der er behov for at inddrage andre i samarbejdet med jer omkring jeres barn, indkalder vi til et Tværs-møde. Et Tværs-møde er et møde hvor du som forælder deltager, dit barns pædagog/lærer samt f.eks. en PPR-psykolog, ergo- eller fysioterapeut, skole- og dagtilbudssocialrådgiver eller sundhedsplejerske. Deltagerkredsen afhænger af hvad det er for en opmærksomhed, der skal arbejdes med.
Formålet med mødet er, at vi sammen får afdækket de ressourcer og udfordringer, som fylder for dit barn og dig, og finder frem til en indsats, som kan øge dit barns trivsel.
Hvornår starter et Tværs-forløb?
Når du, dit barns pædagog eller lærer får en ekstra opmærksomhed i forhold til dit barns trivsel og udvikling og vurderer at der er brug for at inddrage flere i samarbejdet.
Tværs er en digital samarbejdsplatform for medarbejderne omkring dit barn.
I Tværs vil der være en beskrivelse af dit barns ressourcer og udfordringer, oversigt over de tiltag og aftaler, der laves omkring dit barn.
Du er som forældre involveret i hele Tværs-forløbet, og du skal afgive samtykke til, at vi må dele oplysninger om dit barn med andre fagpersoner.
Sådan foregår et Tværs-møde?
På Tværs-mødet vil du og dit barns pædagog eller lærer deltage sammen med fx en sundhedsplejerske, PPR-psykolog, ergo- fysioterapeut eller skole og dagtilbuds socialrådgiver.
Antallet af deltagere er tilpasset den aktuelle opmærksomhed omkring dit barn.
Fagpersonerne vil samme med dig arbejde for at finde handlemuligheder, hvor du sammen med dit barn kan øge trivslen.
Et Tværs-møde foregår oftest i dagtilbuddet eller på skolen. Mødet vil ofte foregå ud fra en fast ramme med følgende indhold:
- Velkomst og præsentation af deltagerne
- Du får mulighed for at fortælle om det dit barn oplever vanskeligt, og det dit barn er god til
- Dit barns pædagog/lærer uddyber med eksempler fra hverdagen i dagtilbud eller skole
- Fagpersonerne byder ind med spørgsmål til vanskeligheden og dit barns ressourcer
- Fælles fokus på konkrete handlemuligheder, der kan tages i brug hjemme og i dagtilbud/skole
- Aftale om, hvornår der følges op på de konkrete aftaler, og hvem der gør det