I Skive Kommune findes forskellige former for specialtilbud til børn og unge i vores dagtilbud og skoler. På dagtilbudsområdet får børn som udgangspunkt støtte i deres almene dagtilbud, undta-get en mindre gruppe for børn med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. På folkeskole-området findes seks tilbud.

Dagtilbudsområdet På dagtilbudsområdet er der følgende tilbud; Børn der har behov for støtte i et dagtilbud for at kunne trives og udvikle sig, tilbydes en sådan støtte i fællesskabet i deres dagtilbud jævnfør Dagtilbudslovens § 4. Ressourcer til denne indsats er udlagt til de decentrale institutioner og forvaltes af lederen af institutionen. Institutionen samarbejder med Pædagogisk Psykologis Rådgivning (PPR) og relevante faggrupper er inddraget i et tværfagligt samarbejde. Praksisnær Indsatsteam (PIT) kan inddrages i arbejdet med læringsmiljøet omkring barnet. PIT-opgaven varetages af medarbejdere fra Vidensgruppen. Efter Folkeskolelovens § 4 visiteres den specialpædagogiske bistand specifikt til det enkelte barn. Formålet med den specialpædagogiske bistand er, så tidligt som muligt at fremme udvikling hos børn med særlige behov, så de på lige fod med andre børn kan påbegynde skolegangen. Der er således ikke tale om en generel støtte til barnets udvikling, men om en målrettet specialpædagogisk bistand, der sigter mod skolegangen. Den specialpædagogiske bistand vil typisk være rådgivning og mindre indsatser rettet mod barnets udvikling, der på grund af sprog- og talevanskeligheder kræver en særlig hensyntagen eller støtte. Den specialpædagogiske bistand vil typisk foregå i barnets dagtilbud. Hovedprincippet ved tilrettelæggelse af den specialpædagogiske bistand er, at den griber så lidt ind i barnet dagligdag som muligt. Typisk vil det være logopæd og/eller ergoterapeut, som varetager den specialpædagogiske bistand. Børn der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem ophold i almindelige dagtilbud efter Dagtilbudsloven kan efter Barnets Lov § 82 visiteres til en plads i et særligt dagtilbud. I Skive Kommune er Vidensgruppen et særligt tilbud til denne gruppe af børn. Der er normeret med 12 pladser. Hvis der på årsbasis er færre end 12 børn bruges der ressourcer fra Vidensgruppen til en PIT indsat i almene dagtilbud. Hvis der er brug for det, kan kapaciteten udvides. Folkeskoleområdet Specialundervisning eller anden pædagogisk bistand på folkeskoleområdet gives til elever, hvis udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte, i et omfang på mindst ni undervisningstimer om ugen, som ikke kan gives inden for rammerne af den almindelige undervisning, jf. Folkeskolelovens § 3, stk. 2 samt Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand nr. 693 af 20. juni 2014. På folkeskoleområdet tilbydes efter henvisning specialundervisning i specialklasser. Tilbuddene omfatter: Enkeltintegration i elevens almindelige klasse på den lokale skole, mindst 9 timer ugentligt jf. Folkeskoleloven § 20, stk. 2 Specialklasse på Brårup Skole med fokus på elever med generelle indlæringsvanskeligheder og gennemgribende udviklingsforstyrrelser af mild til moderat karakter, jf. Folkeskoleloven § 20, stk. 2 Specialklasse på Resen Skole med fokus på elever med socio-emotionelle vanskeligheder og funktionelle udviklingsforstyrrelser, jf. Folkeskoleloven § 20, stk. 2 Krabbeshus Heldagsskole er både for elever gennemgribende udviklingsforstyrrelser og for elever med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser og/eller andre komplekse udviklingshandicaps, jf. Folkeskoleloven §20, stk. 2 Ungdomsklassen på Ungdomsskolen, som har et alternativt skoleforløb med både praktisk og teoretisk undervisning Enkeltintegration i almen klasse foregår som ekstra støtte på den lokale skole i mindst ni undervisningstimer (12 lektioner) ugentlig. Her er fokus, at eleven bevarer tilhørsforholdet til den almene klasse og deltager i undervisningen her. Det er skolelederen, der kan træffe beslutning om at henvise en elev til specialpædagogisk bistand inden for skolens rammer. Specialklasserne på Brårup Skole dækker 0.-10. klassetrin. Elever med generelle indlæringsvanskeligheder beskrives ofte som værende forsinket i deres udvikling og ved at have sociale udfordringer samt koncentrationsbesvær. De hyppigst omtalte udviklingsforstyrrelser er autismespektrumforstyrrelserne, som blandt andet omfatter infantil autisme og Aspergers syndrom. Den pædagogiske tilgang er at tage udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og udfordringer og støtte og guide barnet efter behov. Skoledagen er struktureret, eleverne har hver deres arbejdsplads, og undervisningen tager udgangspunkt i både klassefællesskabet og den enkelte elev. Specialklasserne på Resen Skole dækker også 0.-10. klassetrin. Elevgruppen består primært af elever med opmærksomhedsproblemer og reguleringsvanskeligheder. Den pædagogiske indsats vægter den gode relation mellem barn og voksen, og tilgangen til arbejdet med børnegruppen er klare rammer og en struktur, der i tråd med børnenes udvikling tilpasses det enkelte barns kompetencer og udviklingspotentiale. Krabbeshus Heldagsskole dækker 0.-10. klassetrin. Målgruppen er elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser. På Krabbeshus Heldagsskole ønskes det at give eleverne en så tryg, meningsfuld og sammenhængende hverdag som muligt. Med fokus på struktur, organisering, differentiering og forudsigelighed i det daglige pædagogiske arbejde bidrages der til en positiv udvikling, øget selvværd og øget livskvalitet hos vores elever. Undervisningen er tilpasset den enkelte elevs særlige behov for konkretisering og visualisering. I enhver henseende er respekten for den enkelte elev afgørende og personalet handler ud fra faglige vurderinger til elevens eget bedste. Den pædagogiske indsats tilrettelægges nøje ud fra den enkeltes særlige ressourcer og vanskeligheder. Læring af skolemæssige og sociale færdigheder sideordnes. Der arbejdes i hele skoleforløbet med at udvikle elevernes kompetencer, for at forbedre deres muligheder for at indgå i sociale sammenhænge. Krabbeshus Centerklasser dækker 0.-10. klassetrin. Målgruppen er elever med generelle indlæringsvanskeligheder og gennemgribende neurodivergens, og Centerklasserne består af elever med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser og/eller andre komplekse udviklingshandicaps, blandt andet Downs syndrom, cerebral parese og hjerneskade. Den pædagogiske indsats tilrettelægges nøje ud fra den enkeltes særlige ressourcer og vanskeligheder. Læring af skolemæssige og sociale færdigheder sideordnes. Der arbejdes i hele skoleforløbet med at udvikle elevernes kompetencer, for at forbedre deres muligheder for at indgå i sociale sammenhænge. Ungdomsklassen er Skive Kommunes heltidsundervisningstilbud med udgangspunkt i Ungdomsskoleloven. Tilbuddet er placeret i Ungdomsskolen, og målgruppen er fra 7. klasse til 10. klasse. Der er, hvis der er plads, løbende optag i tilbuddet på baggrund af indstillinger fra visitionsudvalget. Ungdomsklassen tager afsæt i Ungdomsskolens kerneopgave, hvor der ”uddannes unge til livet, uddannelse og job” og med visionen, at ”vi vil have alle unge med”. Målgruppen er unge fra alle kommunens skoler, og der er plads til omkring 25 elever. Eleverne er kendetegnet ved, at de har udfordringer med at kunne gå i den almindelige folkeskole. De har generelt svært ved skolen og nyder godt af et praktiskorienteret skoletilbud. Tilbuddet har som udgangspunkt ikke folkeskolens afgangsprøver, men kan hjælpe med det ved et samarbejde med Skive Kommunes 10. klasses center. Skoledagen er organiseret sådan, at man hver dag har dansk og matematik, hvorefter man arbejder på værkstederne. Værkstederne giver eleverne mulighed for at lære gennem hænderne og giver en forståelse af det at arbejde på et værksted. Der arbejdes med relationen til eleven på værkstedet, hvor man er sammen om det fælles tredje.