Når barnet/den unge har et bekymrende fravær - Arbejdsgange og samarbejde.

Formål Denne beskrivelse af de konkrete arbejdsgange i forbindelse med skolefravær henvender sig til fagprofessionelle og bygger ovenpå Skive Kommunes handleplan for skolefravær Målet er en systematik opfølgning på fravær, vurdering af behov for yderligere indsats i forhold til konkrete elever, afholdelse af møder med afdækning af fraværet og heraf en skærpet tilgang med fokus på tiltag/handlinger, der skaber en ændring i elevens trivsel med det formål at bringe eleven tilbage i skole. Barnets/ den unges perspektiv vil have en central placering i samarbejdet.Samarbejdet med forældrene vil være aktivt og inddragende. Skolen skal: Registrering af fravær og løbende vurdering af yderligere indsats foregår efter følgende procedure: Skolen registrerer løbende elevers fravær. Fravær opgøres i TEA i forhold til fire parametre: 4 eller flere fraværsdage den seneste måned. 10 % ulovligt fravær den seneste måned 11 eller flere fraværsdage i det seneste skoleår 10 % samlet fravær det seneste skoleår. Skoleledelsen gennemgår løbende fraværsregistreringer for skolens elever – minimum 1 gang månedligt Når elevens fravær placerer sig indenfor et af de fire 4 parametre, vurderer skoleledelsen sammen med klasseteamet, hvad næste skridt skal være, herunder om forældrene skal indkaldes til et ekstra samarbejde i et Tværs forløb – tovholder udpeges. Tværs forløb: Tovholder indkalder forældre til Tværs møde. Barnet/den unge deltager efter aftale mellem skole og forældre. Hvis barnet/den unge ikke deltager vil der inden mødet ha været en samtale med barnet/den unge, så barnets/ den unges perspektiv kan have en central placering i mødet. Skole- og dagtilbudssocialrådgiveren og psykolog fra PPR deltager altid. Andre relevante parter kan deltage. Til det første Tværs møde drøftes fraværets omfang og det første afdækningsforløb planlægges[1][2]. Der laves konkrete aftaler for barnet/den unge, forældre og skole frem til næste møde med det formål at understøtte skolegang. Næste møde aftales. Når første afdækning i processen er lavet, opsamles perspektiverne på det følgende Tværs møde og der laves herefter igen konkrete mål og indsatser for elev, forældre og skole med det formål at understøtte skolegang. Det aftales hvem der, imellem møderne, snakker med barnet/den unge, for at sikre, at dennes perspektiv har en central placering i samarbejdet og for at sikre at barnet/den unge oplever både at blive hørt og progression i forløbet. Der afholdes løbende Tværsmøder indtil barnet/den unge igen er i skole. Refleks: Fagprofessionelle kan modtage sparring ved Refleks Gruppe for at få hjælp til at se nye perspektiver og veje at gå. Underretning: Såfremt Tværs forløbet og sparring i Refleks ikke medfører en øget trivsel og en tilbagevenden til skolegang hos barnet/den unge sendes en underretning til Familiesektionen. Når der sendes en underretning til Familiesektionen, medsendes en PDF af barnets Tværs forløb, så myndighedsrådgiveren får indblik/overblik over indsatser og samarbejdspartnere. Myndighedsrådgiver indkalder til et underretter møde Myndighedsrådgiver håndterer nu sagen og er den koordinerende enhed, der indkalder deltagere fra TVÆRS forløbet til opfølgningsmøder Der kan, sideløbende med opfølgningsmøderne med myndighedsrådgiveren, foregå et samarbejde med forældrene og de øvrige involverede tværfaglige samarbejdspartnere. TVÆRS benyttes til at logge dette fortsatte konkrete lokale samarbejde på enheden imellem opfølgningsmøder afholdt af myndighedsrådgiver. Til disse møder er mødeleder en ledelsesrepræsentant fra skolen/dagtilbuddet (dagplejen og sundhedsplejen undtaget) Efter aftale kan det være den lokale skole- og dagtilbudssocialrådgiver. Datoer og mål fra opfølgningsmøder med myndighedsrådgiver logges. Når myndighedssagen lukkes, vil det blive meddelt til samarbejdspartnerne. Indsatser kan evt. fortsætte i det lokale tværfaglige team i et TVÆRS forløb.   [1] Fravær er komplekst. Forskning viser, at det er nødvendigt med en afdækning på alle barnets/den unges arenaer. [2] Skolesocialrådgiveren afdækker ift barn/ung/familie. Psykolog afdækker ift. skolen