Den ensartede og systematiske tilgang vil for skolerne betyde:
- Forældrene skal fremover melde fravær på 1. fraværsdag. Arbejdet med denne kulturændring ligger hos skolerne.
- Fravær opgøres fremover i forhold til fire parametre.
Implementeringen af disse parametre mv. påbegyndes efter sommerferien 2018 - Stafetlog skal altid benyttes ved møder om fravær.
- Skole-dagtilbudssocialrådgiveren deltager altid i stafetlogmøder.
Fravær på 1. fraværsdag
Gennem mange år har der været tradition for at børns fravær i skolen først meldes til skolen når fraværet er ovre eksempelvis ved sygdom.
Kulturen andre steder i samfundet er at man melder fravær på 1. fraværsdag.
Denne kultur ønskes også indført i Skive Kommunes skoler.
Forældre skal derfor melde fravær for deres barn i forbindelse med 1. fraværsdag.
Den enkelte skole fastlægger selv procedurer for, hvordan forældre skal kontakte skolen, hvem forældrene skal kontakte, tidsramme mv.
Formål:
-
hurtigt at få et overblik over hvilke børn, der ikke er mødt så forældrene kan blive kontaktet.
Opgørelse af fravær - de 4 parametre
Parametre:
a. 4 eller flere fraværsdage den seneste måned.
b. 10 % ulovligt fravær den seneste måned
c. 11 eller flere fraværsdage i det seneste skoleår
d. 10 % samlet fravær det seneste skoleår.
Parametrene er udvalgt på en måde, så forskellige former og mønstre for fravær forsøges opfanget.
Parameter a og c har til formål at sikre fokus på mønstre, såsom gentagen mandags-/fredagsfravær. Der kan også være tale om enkeltstående fraværsdage hver anden uge hos børn/unge af forældre med delt forældremyndighed eller fravær de dage klassen har svømning.
Parameter b, som omhandler ulovligt fravær, adskiller sig på sin vis fra den gældende tænkning, hvor der er fokus på fravær generelt (uafhængig af kategori). Parameteret er medtaget fordi der er al mulig grund til at være ekstra opmærksom på situationer, hvor hverken forældre eller skole er klar over hvor barnet den unge opholder sig.
Ifølge loven skal skolelederen, når eleven har 15 % ulovligt fravær eller mere i et kvartal, sende en underretning til Familiesektionen. Familiesektionen kan herefter vurdere at forældrene skal trækkes i Børn og Unge-ydelse.
Af og til vil det givetvis gøre sig gældende at den reelle årsag bag kategorien ”Ulovligt” er at forældrene ikke husker at få meddelt fravær. Her vil en udskrift af elevens fravær være et stærkt redskab til skolehjem-samtalen
Parameter d omhandler fraværets omfang. Som nævnt skelnes her ikke mellem sygdom, ferie eller ulovligt fravær. En elev kan have to perioder med sygdom samt to ferier udenfor skolens planlagte 12 uger, før fraværet får et omfang, som systemet reagerer på.
Altid 'TVÆRS' ved fravær
Når fraværet for et barn eller en ung har et omfang der berører de 4 parametre og skolen vurderer at der er brug for et møde med forældrene, er der tale om et TVÆRS-møde.
Skolesocialrådgiveren deltager altid i møderne.
Formålet med dette er at påbegynde en afdækning af barnets/ den unges trivsel/mistrivsel i og udenfor skolen.
TVÆRS-møderne fortsætter indtil barnet/ den unge er i skole igen.
Underretning ved fravær
Familiesektionen vil herefter indkalde forældrene og vurdere hvorvidt der skal ske tilbageholdelse af børnepengene i det følgende kvartal.
Skolen er forpligtet til løbende at vurdere på barnets/ den unges fravær og skal senest når barnet/den unge har 10 % ulovligt fravær kontakte forældre, så de har mulighed for at reagere.
Arbejdsgang ved bekymrende fravær
Formål
Denne beskrivelse af de konkrete arbejdsgange i forbindelse med skolefravær henvender sig til fagprofessionelle og bygger ovenpå Skive Kommunes handleplan for skolefravær
Målet er en systematik opfølgning på fravær, vurdering af behov for yderligere indsats i forhold til konkrete elever, afholdelse af møder med afdækning af fraværet og heraf en skærpet tilgang med fokus på tiltag/handlinger, der skaber en ændring i elevens trivsel med det formål at bringe eleven tilbage i skole.
Barnets/ den unges perspektiv vil have en central placering i samarbejdet.
Samarbejdet med forældrene vil være aktivt og inddragende.
Skolen skal:
Registrering af fravær og løbende vurdering af yderligere indsats foregår efter følgende procedure:
Skolen registrerer løbende elevers fravær.
Fravær opgøres i TEA i forhold til fire parametre:
- 4 eller flere fraværsdage den seneste måned.
- 10 % ulovligt fravær den seneste måned
- 11 eller flere fraværsdage i det seneste skoleår
- 10 % samlet fravær det seneste skoleår.
Skoleledelsen gennemgår løbende fraværsregistreringer for skolens elever – minimum 1 gang månedligt
Når elevens fravær placerer sig indenfor et af de fire 4 parametre, vurderer skoleledelsen sammen med klasseteamet, hvad næste skridt skal være, herunder om forældrene skal indkaldes til et ekstra samarbejde i et Tværs forløb – tovholder udpeges.
Tværs forløb:
Tovholder indkalder forældre til Tværs møde.
Barnet/den unge deltager efter aftale mellem skole og forældre.
Hvis barnet/den unge ikke deltager vil der inden mødet ha været en samtale med barnet/den unge, så barnets/ den unges perspektiv kan have en central placering i mødet.
Skole- og dagtilbudssocialrådgiveren og psykolog fra PPR deltager altid. Andre relevante parter kan deltage.
Til det første Tværs møde drøftes fraværets omfang og det første afdækningsforløb planlægges[1][2]. Der laves konkrete aftaler for barnet/den unge, forældre og skole frem til næste møde med det formål at understøtte skolegang. Næste møde aftales.
Familiesektionens ”afdækningsblomst” (se bilag) eller PLC’en (se bilag) kan bruges i samtalen og til afdækning.
Når første afdækning i processen er lavet, opsamles perspektiverne på det følgende Tværs møde og der laves herefter igen konkrete mål og indsatser for elev, forældre og skole med det formål at understøtte skolegang.
Det aftales hvem der, imellem møderne, snakker med barnet/den unge, for at sikre, at dennes perspektiv har en central placering i samarbejdet og for at sikre at barnet/den unge oplever både at blive hørt og progression i forløbet.
Der afholdes løbende Tværsmøder indtil barnet/den unge igen er i skole.
Refleks:
Fagprofessionelle kan modtage sparring ved Refleks Gruppe for at få hjælp til at se nye perspektiver og veje at gå.
Underretning:
Såfremt Tværs forløbet og sparring i Refleks ikke medfører en øget trivsel og en tilbagevenden til skolegang hos barnet/den unge sendes en underretning til Familiesektionen.
Når der sendes en underretning til Familiesektionen, medsendes en PDF af barnets Tværs forløb, så myndighedsrådgiveren får indblik/overblik over indsatser og samarbejdspartnere.
Myndighedsrådgiver indkalder til et underretter møde
Myndighedsrådgiver håndterer nu sagen og er den koordinerende enhed, der indkalder deltagere fra TVÆRS forløbet til opfølgningsmøder
Der kan, sideløbende med opfølgningsmøderne med myndighedsrådgiveren, foregå et samarbejde med forældrene og de øvrige involverede tværfaglige samarbejdspartnere.
TVÆRS benyttes til at logge dette fortsatte konkrete lokale samarbejde på enheden imellem opfølgningsmøder afholdt af myndighedsrådgiver.
Til disse møder er mødeleder en ledelsesrepræsentant fra skolen/dagtilbuddet (dagplejen og sundhedsplejen undtaget) Efter aftale kan det være den lokale skole- og dagtilbudssocialrådgiver. Datoer og mål fra opfølgningsmøder med myndighedsrådgiver logges.
Når myndighedssagen lukkes, vil det blive meddelt til samarbejdspartnerne. Indsatser kan evt. fortsætte i det lokale tværfaglige team i et TVÆRS forløb.
[1] Fravær er komplekst. Forskning viser, at det er nødvendigt med en afdækning på alle barnets/den unges arenaer.
[2] Skolesocialrådgiveren afdækker ift barn/ung/familie. Psykolog afdækker ift. skolen