Hvad er magtMagtanvendelse som begreb er en samlet betegnelse for indgreb i den personlige frihed og findes inden for forskellige områder, hvor der arbejdes med mennesker. Magtanvendelse er en indgriben, der anvendes, når det er nødvendigt at handle med magt overfor et barn eller ung – mod dennes vilje og med det formål at undgå at barnet eller den unge eller andre lider væsentlig personskade eller hvor forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet at anvende magt. Juridisk skelnes mellem tre forskellige typer af magtanvendelser over for børn. Afstraffelse, som siden revselsesrettens endelige afskaffelse i 1997 har været ulovlig. Ingen må længere bruge magt til at straffe et barn, og det kan få strafferetlige konsekvenser, hvis man gør det. Beskyttelse, hvor voksne (f.eks.) bruger magt til at forhindre et barn i at lege med en kniv, løbe ud på vejen eller tvinger det i en flyverdragt for at beskytte mod kulden. Opdragelse, hvor voksne regulerer et barns adfærd for eksempel for at få det til at sidde pænt ved bordet. Hvad siger lovenDer er ingen pædagogiske medarbejdere, lærer eller anden medarbejder i Skive Kommunes skoler og dagtilbud der har magtbeføjelser over for børn og unge, medmindre der er tale om nødværge eller en nødsituation. Magtanvendelse må aldrig bruges som et pædagogisk redskab eller som led i omsorgsudøvelse. Området for magtanvendelser på institutions- og skoleområdet er reguleret i straffelovens bestemmelser om nødværge og nødret. På folkeskoleområdet er dette blevet præciseret i § 9, stk. 2 i bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen. I øvrigt gælder lovgivningens almindelige regler om nødværge, nødret og lovlig retshåndhævelse, jf. straffeloven og retsplejeloven. Legemlig afstraffelse og nedværdigende behandling er ikke tilladt. For at afværge, at en elev øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan der anvendes magt i fornødent omfang. Straffelovens bestemmelser om nødværge og nødret omhandler handlinger i ekstraordinære situationer. Der er tale om handlinger, der som udgangspunkt er strafbare, men som retten kan vurdere som værende straffrie. En overtrædelse af straffeloven kan være straffri, hvis man har handlet i nødværge eller nødret. Behovet for fysisk indgriben vurderes altid individuelt og konkret. Der kan også være hensyn til personalets egen sikkerhed. Retsinformation.dkNødværge og NødretAnvendelse af magt er ulovlig, men kan være straffri under nødværge eller nødret. Straffelovens bestemmelser om nødværge (§ 13) og nødret (§ 14) gælder i ekstraordinære situationer, hvor handlinger, der normalt er strafbare, vurderes som straffri af domstolene. Nødværge kan anvendes for at undgå fare, fx at forhindre en person i at gå ud foran en bil. Nødret gælder, når der er risiko for legemsskade. Nødværge kan kun anvendes, når en person bliver angrebet og ikke kan få hjælp fra ordensmagten. Det betyder, at nødværgeretten giver borgeren en lovsikret ret til en afbalanceret magtanvendelse, når han eller hun er under angreb og ikke kan få hjælp fra politimyndighederne. Eks. at forhindre en person i at gå ud foran en bil. Nødret kan kun anvendes når der er tale om at afværge andre faresituationer, der ikke nødvendigvis skyldes et direkte angreb f.eks. uforsigtighed, uforsvarlighed eller hændelighed, kan handlingen være straffri, hvis handlingen er nødvendig til afværgelse af skade på person eller gods, og handlingen ikke er mere indgribende end højest nødvendigt (proportionalitet), jf. straffelovens § 14.Lederens ansvarDet er lederens ansvar at sørge for, at institutionens eller skolens medarbejdere er bekendt med lovgivningen og retningslinjer for magtanvendelse. Hvis en magtanvendelse har fundet sted, er det lederens ansvar at vurdere, om der er tale om en ikke lovlig brug af magtanvendelse og vurdere det videre forløb.Forældrene skal orienteres hurtigst muligt og inden for 24 timer. Medarbejdernes ansvar Medarbejderen skal informere lederen eller nærmeste leder om episoden og aflevere en skriftlig redegørelse til registreringsskemaet hurtigst muligt. Medarbejdere, der har overværet episoden, skal give deres forklaring til lederen senest dagen efter. Indberetningens indholdIndberetningen skal foretages i registreringsskemaet. Barnets/den unges navn og alder Tidspunktet for indgrebet Beskrivelse af magtanvendelse Begrundelse for indgrebet Pågældende medarbejders navn Inddragelse af barnets oplevelse Vedlagt evt. yderligere bilag i form af kollegaers udtalelse, billede dokumentation og lignende Hvordan er forældrene orienteret Medarbejdernes navn Evt. vidners navn Lederens påtegning Pædagogisk bearbejdning af magtanvendelseEfter en magtanvendelse skal der ske en opfølgning med de involverede parter. Dette inkluderer: Refleksion og evaluering Indsamling af information: Få en helhedsforståelse af episoden fra alle involverede. Analyse af hændelsen: Identificer udløsende faktorer og handlinger, der førte til magtanvendelsen. Identifikation: Udpeg områder for forbedring og læring. Udvikling af handlingsplaner: Udarbejd konkrete planer baseret på analysen. Opfølgning og evaluering: Juster og evaluer implementerede ændringer. Støtte til barnet: Barnet skal have mulighed for at tale om oplevelsen og få støtte til at bearbejde den