Hvem kan jeg videresende min Digital Post til?

Du kan videresende Digital Post til en:

  • offentlig myndighed
  • Digital Post-modtager
  • e-mail.
Offentlig myndighed: 

Du kan videresende Digital Post direkte til statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder. 

Digital Post-modtager:

Du kan oprette en Digital Post-modtager, hvis du har et behov for at videresende dine Digital Post-beskeder til en virksomhed eller privatperson. Modtageren skal godkende at modtage post fra dig, før du kan videresende din post til Digital Post-modtageren.

E-mail:

Hvis du vælger at videresende til en almindelig e-mailadresse uden for Digital Post, betyder det, at beskeden sendes via en ukrypteret kommunikationskanal. Når du videresender som e-mail, er det på eget ansvar, fordi beskederne ikke længere er beskyttet af MitID. 

Hvordan videresender jeg til en offentlig myndighed?

Sådan videresender du Digital Post til en offentlig myndighed på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’. 
  3. Vælg, at du vil videresende til en myndighed og tryk på knappen ’Fortsæt’.
  4. Vælg, hvilken myndighed du vil videresende til. Du kan søge efter myndigheden eller klikke på ’Vælg myndighed’. 
  5. Hvis myndigheden, fx en kommune, har forskellige afdelinger, vil du i nogle tilfælde få vist et ekstra felt: ’Vælg kategori’.
  6. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte myndighed som Digital Post.

Hvordan videresender jeg til en e-mailadresse?

Sådan videresender du Digital Post til en e-mailadresse på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’. 
  3. Vælg, at du vil videresende til en e-mailadresse og klik på ’Fortsæt’.
  4. Indtast e-mailadressen til den modtager, du vil videresende beskeden til.
  5. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den indtastede e-mailadresse.

Hvordan videresender jeg til en Digital Post-modtager?

Sådan videresender du Digital Post til en Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
  3. Vælg ’Digital Post-modtager’, og tryk på knappen ’Fortsæt’.
  4. Vælg hvilken eller hvilke Digital Post-modtagere, du vil videresende til, ved at klikke på ’Vælg fra listen af Digital Post-modtagere’.
  5. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte Digital Post-modtager.  

Hvis du ikke har oprettet en Digital Post-modtager, vælger du ’Opret Digital Post-modtager’ og følger anvisningerne. Du kan læse mere under ’Hvordan opretter jeg en Digital Post-modtager?’.

Hvordan opretter jeg en Digital Post-modtager?

Før du kan oprette en Digital Post-modtager, er det en god idé at have informationerne du skal bruge klar.

For at oprette en privatperson som Digital Post-modtager, skal du bruge personens fornavn, efternavn og CPR-nummer.

For at give adgang til en virksomhed eller myndighed, skal du bruge virksomhedens CVR-nummer og e-mailadresse. Du kan også angive en udløbsdato for, hvor længe du vil have Digital Post-modtageren.

Sådan opretter du en Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
  3. Klik på ’Opret Digital Post-modtager’, og vælg om modtageren er privatperson eller en virksomhed/myndighed.
  4. Vælger du ’Privatperson’, skal du udfylde med personens fornavn, efternavn og CPR-nummer. Vælger du ’Virksomhed/myndighed’, skal du udfylde med virksomhedens CVR-nummer og e-mailadresse. For begge typer modtagere, kan du vælge en dato for, hvornår adgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Ingen udløbsdato’.  
  5. Afslut ved at klikke på ’Send anmodning’.
  6. Du modtager herefter en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har anmodet om at blive Digital Post-modtager.
  7. Modtageren af anmodningen får også en besked i Digital Post om, at vedkommende skal godkende anmodningen om blive Digital Post-modtager. Det gør man i ’Digital Post-modtagere’ under ’Menu’. 
  8. Når anmodningen er godkendt, kan du se vedkommendes navn i ’Digital Post-modtagere’ under ’Menu’. Navnet vil stå under ’Dine Digital Post-modtagere’. 
  9. I vil herefter begge modtage en besked i Digital Post med en kvittering for oprettelsen. 

Hvordan fjerner jeg en Digital Post-modtager?

En Digital Post-modtager kan altid fjernes af dig eller modtageren. 

Sådan fjerner du en Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
  3. Klik derefter på ’Se og redigér’ ud for den modtager, du gerne vil fjerne. 
  4. Klik derefter på ’Fjern Digital Post-modtager’. Bekræft, at du ønsker at fjerne vedkommende som Digital Post-modtager. 

En Digital Post-modtager kan altid oprettes på ny. 

Jeg har oprettet en Digital Post-modtager, men jeg kan ikke videresende til personen

Hvis du har oprettet en Digital Post-modtager, og du ikke kan videresende beskeder til vedkommende, kan det være fordi, Digital Post-modtageren endnu ikke har godkendt at modtage Digital Post fra dig. 

Se status på din anmodning på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
  3. Ud for navnet på din Digital Post-modtager kan du se, om din anmodning ’Mangler godkendelse’. Hvis den gør det, har modtageren endnu ikke godkendt at blive modtager. 

Jeg har fået en besked om, at en anden vil oprette mig som Digital Post-modtager. Hvad betyder det?

Hvis en privatperson eller en virksomhed vil videresende Digital Post til dig, skal de først oprette dig som Digital Post-modtager, og du skal godkende oprettelsen.

Sådan godkender du oprettelsen som Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Digital Post-modtagere’.
  3. Nederst på siden under ’Andre, der har dig som Digital Post-modtager’ vil det fremgå, hvis en anden har anmodet om at oprette dig som Digital Post-modtager. 
  4. Hvis det fremgår, at oprettelsen mangler din godkendelse, skal du klikke på ’Se og redigér’ ud for det pågældende navn.
  5. Du skal nu godkende at blive Digital Post-modtager.
  6. Når du har godkendt, vil I begge modtage en besked i Digital Post med en kvittering for oprettelsen. 

Når du har godkendt, vil den anden person/virksomhed kunne videresende Digital Post til dig. Hvis du ikke ønsker at blive modtager, skal du blot afvise anmodningen.

Sidst opdateret

14.06.2023

Ansvarlig redaktør

Borgerservice & Ydelse - Ydelse

Telefonisk kontakt
Alle hverdage i tidsrummet 10.00 - 12.00 på telefonnr. 9915 6000

Åbningstider for personlig henvendelse
Mandag-onsdag 10.00-15.00
Torsdag 10.00-17.00
Fredag 10.00-12.00

OBS: Husk at bestille tid før ankomst på skive.dk/book