Der kan være forskel på, hvordan sager gribes an, afhængig af problemernes karakter, ejerforhold m.v.

Et typisk sagsforløb er følgende: Ved lejeboliger forelægger lejer først sagen for udlejer inden kommunen kontaktes! Hvis ikke lejer og udlejer kan komme til enighed omkr. udbedring kontaktes kommunen. Borger henvender sig til forvaltningen. Det afklares, hvilke eventuelle yderligere oplysninger/materiale forvaltningen har behov for. Der aftales besigtigelse af boligen. Besigtigelsen finder typisk sted 2 uger efter den første henvendelse til kommunen. Besigtigelsen er visuel, men vurderes der et behov for yderligere dokumentation/undersøgelse rekvireres ekstern teknisk assistance. Der udfærdiges en besigtigelsesrapport, som tilsendes sagens parter. Afhængig af problemstillingen er kommunens reaktionsmuligheder: Rådgivning og vejledning. Udstede påbud til ejeren om udførelse af visse arbejder. Nedlægge forbud mod benyttelse af boligen (kondemnering). Kondemnering kan komme på tale, ved en væsentlig og umiddelbar sundhedsfare ved ophold i boligen.