Regulativ for husnummerskiltning i Skive Kommune
I hverdagen kan en ukorrekt adresse være årsag til irritation og tidsspilde for mange.
Sker der en ulykke, regner vi med, at ambulance, politi eller brandvæsen når hurtigt frem - uden omvej. Desværre sker det ofte, at hjælpen forsinkes, fordi det er svært at finde den rigtige adresse.
Det kan skyldes, at husnummerskiltet mangler, er svært at se, eller nummeret afviger fra, hvad kommunen har registreret.
Adresserne er Danmarks vigtigste vejviser. Derfor er det vigtigt, at vejnavne og hus-numre er korrekte og at de er skiltet tydeligt.
I Danmark er det kommunerne, der fastsætter alle vejnavne og hus-numre. Opdager du fejl eller mangler, skal du derfor henvende dig til din kommune, som så vil tage stilling til, hvad der skal gøres.
Det er ejendommens ejer, der har ansvaret for at opsætte synlige og letlæselige husnummerskilte, som passer med de adresser, kommunen har fastsat.
I medfør af § 3a - 3g i BBR-loven, LBK nr. 1080 af 5. september 2013 med senere ændringer, er der fastsat nærmere regler for udførelse og anbringelse af skilte med husnumre i Skive Kommune:
Tildeling af husnummer sker samtidig med udstedelse af byggetilladelse. Benyttelse af andre numre end de tildelte er ikke tilladt.
Nummereringen bestemmes af Skive Kommunes tekniske forvaltning, der også kan foretage ændringer af bestående numre. Meddelelse herom givers til ejendommens ejer, hvem det påhviler at underrette ejendommens beboere.
Hvis Skive Kommune ændrer allerede godkendte husnumre, vil kommunen erstatte de eksisterende skilte med nye (standard blå/hvid).
Med hjemmel i BBR-lovens § 3c, stk. 1 er det bestemt, at ejerne af ejendomme er pligtige til egen til for egen regning, at opsætte husnummerskilt efter kommunens anvisning.
Husnummerskiltet skal være synligt fra vejen. Skiltet skal kan ses af en, som sidder i en bil.
Skiltet må ikke være skjult af buske og træer eller forsvinde i en snedrive om vinteren.
Skiltet må ikke sidde på en oplukkelige del af en havelåge – når lågen står åben, vil skiltet være svært at se.
Tal og bogstav skal være tilstrækkeligt store, og vejledende på mindst 85 mm i højden og med god kontrast i farverne, så skiltet også ses i dårligt vejr og i mørke. Er der ikke gade-lys eller anden belysning, bør skiltet være reflekterende, så det kan fange lyset fra en bil eller projektør.
Består ejendommen af flere enheder med egen indgang, skal hver indgangsdør være forsynet med et husnummerskilt.
Skive Kommune kan forlange, at der opsættes henvisningskilte, hvis ejendommene er beliggende sådan, at husnummeret ikke kan ses fra offentlig vej.
Såfremt det er nødvendigt at benytte husnummer med bogstavsbetegnelse, skal samtlige hovedindgange, der er knyttet til det pågældende husnummer, betegnes med både tal og bogstav. Da bogstavet er en del af husnummeret og derfor en del af den korrekte adresse, skal der ikke være mellemrum mellem tal og bogstav.
Bestemmelser i nærværende regulering kan af Skive Kommune fraviges i særlige tilfælde.
Bliver Skive Kommune bekendt med, at en ejer af en ejendom ikke overholder reglerne i nærværende regulativ, kan der meddeles ejeren et pålæg om at få forholdet bragt i orden. Fristen herfra er fire uger fra modtagelsen af pålægget.
- Det er ikke noget, vi kan gøre, for at få en aftale i 1990'erne. § 8 stk.5, eventuelt ved en administrativ bøde jævnfør § 9.
Regulativ af Skive Kommune - d. 24. februar 2009, regulativet trådte i kraft den 1. marts 2009.Har du spørgsmål, eller mangler du yderligere information, kan du rette henvendelse til: Aase G Bak, tlf. 9915 6356, aagb@skivekommune.dk