Store fordele ved gode adresser
Vi ved, at der kan mangle adresser i kolonihaver, i butikscentre, på hospitaler, skoler, institutioner og store industriområder. Og det kan skabe problemer, hvis der kun er en enkelt eller ganske få adresser i et stort område med mange bygninger. F.eks. kan ambulance, brandvæsen og politi have svært ved at finde frem.
Nøjagtige adresser er ikke bare nyttige i en akut situation, men også i det daglige, når post og pakker skal bringes ud, når taxien eller hjemmeplejen skal finde frem ved hjælp af GPS eller når venner og familie skal på besøg. Også virksomhederne får flere fordele af de opdaterede adresser, fordi det gør det lettere for kunder og leverandører at finde frem.
Hvad er målet?
Målet er, at Danmarks adresser bliver så komplette, at de kan fungere som et effektivt, fælles grundlag for alle adressebrugere. Adresserne skal være så dækkende, at de offentlige grundregistre (CPR, CVR, BBR osv.) kan bruge dem som fælles facitliste. Eksempelvis skal alle virksomheder registrere sig på en gyldig adresse i virksomhedsregisteret, CVR, ligesom alle borgere skal folkeregistrere sig på en gyldig adresse i folkeregisteret, CPR.
Der vil således ikke længere være behov for, at de enkelte myndigheder og virksomheder selv tilføjer og vedligeholder adresser i egne, hjemmelavede adresseregistre. Mangler der en adresse, skal det være nemt at meddele dette til kommunen, så adressen rettes ved kilden, og alle straks får glæde af den korrekte adresse.
Fakta – hvad kan du selv gøre
Kommunen kontakter dig, hvis du skal have en supplerende adresse. Som hovedregel skal du altså ikke selv gøre noget for at sikre, at din adresse bliver præcis.
For at du også selv kan få gavn af forbedringerne, skal du opdatere data i dit GPS-system efter producentens anvisninger. Nyere GPS-systemer og de fleste smartphones opdaterer dog automatisk.
Er dit husnummerskilt tydeligt? Husk at synlige adresser er Danmarks bedste vejviser.
Husk at det er ejers ansvar at opsætte synlige og letlæselige husnummerskilte, som passer med de adresser, kommunen har fastsat.
Vejnavneskilte
Vejnavneskilte opsættes og vedligeholdes af kommunen på både offentlige og private fællesveje.
Vejnavneskilte anbringes ved begyndelse og ved enden af hver vej og på andre steder, hvor det af Skive Kommune, Park & Vej, skønnes nødvendigt af hensyn til orienteringen.
Alle grundejere må acceptere opsætning af vejnavneskilt på deres ejendom, hvis kommunen ønsker det. Hvor et skilt er anbragt på husmur eller i skel mod vej, har grundejeren pligt til at sørge for, at der er frit udsyn til skiltet.
Nummerskilte
Det er ejeren af en ejendom, der har ansvaret for at opsætte synlige nummerskilte, der passer med den adresse, kommunen har fastsat og registreret.
Nummerskilte skal være placeret ved hovedindgangen og være letlæselige ude fra vejen.
Hvis nummerskiltet ikke kan ses fra offentlig vej, skal ejeren/ejerne selv sørge for at supplere nummerskiltning fra offentlig vej og frem til ejendommen/ejendommene.
Ved flere ejendomme medtages det første og det sidste nummer på vejen.
Som udgangspunkt suppleres der ikke med vejnavn til sideveje. Dette kan kun ske i særlige tilfælde. Det er Park & Vej, der afgør, om det er et særligt tilfælde.
Tallene på nummerskiltet skal være enkle og mindst 85 mm høje. Der skal være god kontrast i farverne, så skiltet kan ses i tusmørke og dårligt vejr.
Er der fejl i adressen kontakt da kommunen på tek@skivekommune.dk
Regulativ for husnummerskiltning i Skive Kommune
Regulativ for husnummerskiltning i Skive Kommune
I hverdagen kan en ukorrekt adresse være årsag til irritation og tidsspilde for mange.
Sker der en ulykke, regner vi med, at ambulance, politi eller brandvæsen når hurtigt frem - uden omvej. Desværre sker det ofte, at hjælpen forsinkes, fordi det er svært at finde den rigtige adresse.
Det kan skyldes, at husnummerskiltet mangler, er svært at se, eller nummeret afviger fra, hvad kommunen har registreret.
Adresserne er Danmarks vigtigste vejviser. Derfor er det vigtigt, at vejnavne og hus-numre er korrekte og at de er skiltet tydeligt.
I Danmark er det kommunerne, der fastsætter alle vejnavne og hus-numre. Opdager du fejl eller mangler, skal du derfor henvende dig til din kommune, som så vil tage stilling til, hvad der skal gøres.
Det er ejendommens ejer, der har ansvaret for at opsætte synlige og letlæselige husnummerskilte, som passer med de adresser, kommunen har fastsat.
I medfør af § 3a - 3g i BBR-loven, LBK nr. 1080 af 5. september 2013 med senere ændringer, er der fastsat nærmere regler for udførelse og anbringelse af skilte med husnumre i Skive Kommune:
- Tildeling af husnummer sker samtidig med udstedelse af byggetilladelse. Benyttelse af andre numre end de tildelte er ikke tilladt.
- Nummereringen bestemmes af Skive Kommunes tekniske forvaltning, der også kan foretage ændringer af bestående numre. Meddelelse herom givers til ejendommens ejer, hvem det påhviler at underrette ejendommens beboere.
- Hvis Skive Kommune ændrer allerede godkendte husnumre, vil kommunen erstatte de eksisterende skilte med nye (standard blå/hvid).
- Med hjemmel i BBR-lovens § 3c, stk. 1 er det bestemt, at ejerne af ejendomme er pligtige til egen til for egen regning, at opsætte husnummerskilt efter kommunens anvisning.
- Husnummerskiltet skal være synligt fra vejen. Skiltet skal kan ses af en, som sidder i en bil.
- Skiltet må ikke være skjult af buske og træer eller forsvinde i en snedrive om vinteren.
- Skiltet må ikke sidde på en oplukkelige del af en havelåge – når lågen står åben, vil skiltet være svært at se.
- Tal og bogstav skal være tilstrækkeligt store, og vejledende på mindst 85 mm i højden og med god kontrast i farverne, så skiltet også ses i dårligt vejr og i mørke. Er der ikke gade-lys eller anden belysning, bør skiltet være reflekterende, så det kan fange lyset fra en bil eller projektør.
- Består ejendommen af flere enheder med egen indgang, skal hver indgangsdør være forsynet med et husnummerskilt.
- Skive Kommune kan forlange, at der opsættes henvisningskilte, hvis ejendommene er beliggende sådan, at husnummeret ikke kan ses fra offentlig vej.
- Såfremt det er nødvendigt at benytte husnummer med bogstavsbetegnelse, skal samtlige hovedindgange, der er knyttet til det pågældende husnummer, betegnes med både tal og bogstav. Da bogstavet er en del af husnummeret og derfor en del af den korrekte adresse, skal der ikke være mellemrum mellem tal og bogstav.
- Bestemmelser i nærværende regulering kan af Skive Kommune fraviges i særlige tilfælde.
- Bliver Skive Kommune bekendt med, at en ejer af en ejendom ikke overholder reglerne i nærværende regulativ, kan der meddeles ejeren et pålæg om at få forholdet bragt i orden. Fristen herfra er fire uger fra modtagelsen af pålægget.
- - Det er ikke noget, vi kan gøre, for at få en aftale i 1990'erne. § 8 stk.
5, eventuelt ved en administrativ bøde jævnfør § 9.
Regulativ af Skive Kommune - d. 24. februar 2009, regulativet trådte i kraft den 1. marts 2009.
Har du spørgsmål, eller mangler du yderligere information, kan du rette henvendelse til:
Aase G Bak, tlf. 9915 6356, aagb@skivekommune.dk