Store fordele ved gode adresser
Vi ved, at der kan mangle adresser i kolonihaver, i butikscentre, på hospitaler, skoler, institutioner og store industriområder. Og det kan skabe problemer, hvis der kun er en enkelt eller ganske få adresser i et stort område med mange bygninger. F.eks. kan ambulance, brandvæsen og politi have svært ved at finde frem.
Nøjagtige adresser er ikke bare nyttige i en akut situation, men også i det daglige, når post og pakker skal bringes ud, når taxien eller hjemmeplejen skal finde frem ved hjælp af GPS eller når venner og familie skal på besøg. Også virksomhederne får flere fordele af de opdaterede adresser, fordi det gør det lettere for kunder og leverandører at finde frem.
Hvad er målet?
Målet er, at Danmarks adresser bliver så komplette, at de kan fungere som et effektivt, fælles grundlag for alle adressebrugere. Adresserne skal være så dækkende, at de offentlige grundregistre (CPR, CVR, BBR osv.) kan bruge dem som fælles facitliste. Eksempelvis skal alle virksomheder registrere sig på en gyldig adresse i virksomhedsregisteret, CVR, ligesom alle borgere skal folkeregistrere sig på en gyldig adresse i folkeregisteret, CPR.
Der vil således ikke længere være behov for, at de enkelte myndigheder og virksomheder selv tilføjer og vedligeholder adresser i egne, hjemmelavede adresseregistre. Mangler der en adresse, skal det være nemt at meddele dette til kommunen, så adressen rettes ved kilden, og alle straks får glæde af den korrekte adresse.
Fakta – hvad kan du selv gøre
Kommunen kontakter dig, hvis du skal have en supplerende adresse. Som hovedregel skal du altså ikke selv gøre noget for at sikre, at din adresse bliver præcis.
For at du også selv kan få gavn af forbedringerne, skal du opdatere data i dit GPS-system efter producentens anvisninger. Nyere GPS-systemer og de fleste smartphones opdaterer dog automatisk.
Er dit husnummerskilt tydeligt? Husk at synlige adresser er Danmarks bedste vejviser.
Husk at det er ejers ansvar at opsætte synlige og letlæselige husnummerskilte, som passer med de adresser, kommunen har fastsat.
Vejnavneskilte
Vejnavneskilte opsættes og vedligeholdes af kommunen på både offentlige og private fællesveje.
Vejnavneskilte anbringes ved begyndelse og ved enden af hver vej og på andre steder, hvor det af Skive Kommune, Park & Vej, skønnes nødvendigt af hensyn til orienteringen.
Alle grundejere må acceptere opsætning af vejnavneskilt på deres ejendom, hvis kommunen ønsker det. Hvor et skilt er anbragt på husmur eller i skel mod vej, har grundejeren pligt til at sørge for, at der er frit udsyn til skiltet.
Nummerskilte
Det er ejeren af en ejendom, der har ansvaret for at opsætte synlige nummerskilte, der passer med den adresse, kommunen har fastsat og registreret.
Nummerskilte skal være placeret ved hovedindgangen og være letlæselige ude fra vejen.
Hvis nummerskiltet ikke kan ses fra offentlig vej, skal ejeren/ejerne selv sørge for at supplere nummerskiltning fra offentlig vej og frem til ejendommen/ejendommene.
Ved flere ejendomme medtages det første og det sidste nummer på vejen.
Som udgangspunkt suppleres der ikke med vejnavn til sideveje. Dette kan kun ske i særlige tilfælde. Det er Park & Vej, der afgør, om det er et særligt tilfælde.
Tallene på nummerskiltet skal være enkle og mindst 85 mm høje. Der skal være god kontrast i farverne, så skiltet kan ses i tusmørke og dårligt vejr.
Er der fejl i adressen kontakt da kommunen på tek@skivekommune.dk