Juniorpraktik - 5. klassetrin
Formålet med juniorpraktikken er, at give eleverne indblik i konsekvenserne af at begå butikstyveri samt at give dem indsigt i dagligdagen på en større arbejdsplads.
Alle elever i Skive Kommunes 5. klasser deltager i juniorpraktikken.
Der uddeles et skema over, hvor og hvornår den enkelte skoles 5.klasser skal i praktik. Fritidsvejlederne sikrer at 5. klasse lærerne får dette skema.
Praktikken er en enkelt skoledag, og skal ses som et led i henholdsvis det kriminalitetsforebyggende og det erhvervsorienterende arbejde i klassen.
Fritidsvejlederen er tovholder for juniorpraktikken på den enkelte skole, men det er klasselæreren, som i et direkte samarbejde med praktikstedet, forestår planlægningen af klassens praktik og følger denne dagen igennem.
Digital dannelse - 4. og 6. klassetrin
Dit Liv På Nettet er et undervisningsmateriale til folkeskoleelever og forældre om børns liv på de sociale medier. Materialet, som oprindeligt er udviklet i et samarbejde mellem Center for Digital Pædagogik og skoleforvaltningen i Aalborg kommune, består af undervisningsmoduler til henholdsvis 2. & 3. årgang, 4. årgang, 6. årgang og 8. årgang, et gamingmodul til mellem- og udskolingselever samt et forældremodul.
Formålet med Dit Liv På Nettet er at hjælpe eleverne med at få en bred forståelse af det digitale liv, og skabe refleksion over deres og andres adfærd på nettet, således eleverne bliver i stand til at handle hensigtsmæssigt på de udfordringer og problematikker, som de sociale medier indeholder. Modulerne til eleverne er en blanding af fakta og viden, cases og historier fra børn og unges hverdag samt forskellige øvelser, som blandt andet aktiv vurdering, hvor fokus er på en række flertalsmisforståelser, der hersker om børn og unges brug af og adfærd på sociale medier. Alle moduler berører følgende emner:
- Fællesskaber på sociale medier
- Tidsforbrug
- Sprog og digital mobning
- Billed- og videodeling
- Privatliv
Hvert enkelt modul er beregnet til at vare to lektioner, men kan også udføres over flere gange.
Materialets faglige indhold lever op til de Forenklede Fælles Mål for faget dansk og de dertil hørende færdigheds- og vidensmål omhandlende IT og kommunikation efter de pågældende årgange.
Gamingmodulet tilsigter at give eleverne i mellemskolen og udskolingen en dybere indsigt i computerspillenes verden og kultur. Modulet giver både mulighed for at møde eleverne i deres hobby samt at tage snakkene om hvilke spil der er okay at spille, hvordan man taler til hinanden, hvordan man undgår at spille så meget at det går ud over lektier, venner og familieliv, op.
Forældremodulet har til formål at bidrage til at klæde forældre på til at følge og støtte deres børns færden på nettet. Modulet kommer ind på emner om børns mediebrug, forskellige online fællesskaber, forældre som rollemodeller, og lægger op til en debat om for eksempel klasseaftaler.
Ved alle moduler følger et manuskript som forklarer, hvad der foregår i præsentationen, og er tænkt som en kort baggrundsviden for læreren, eller hvis der opstår tvivl om indholdet i præsentationen. Derudover følger et dokument med forforståelse af materialets relevante emner, som går i dybden med, hvad målene er for præsentationen.
Password til Dit liv på nettet:
Benyt dette password: skive for at logge på.
Social pejling - 6. klassetrin
Kender du de andre? Rusmiddelkonsulent udfører undervisningen – klasselærer deltager.
Møde: Formøde med 6. årgangs lærere.
Kender du de andre? er et undervisningsmateriale der er udviklet i et samarbejde mellem 11 kommuner og Københavns Vestegns Politi. Materialet tager afsæt i teorien om Social Pejling.
Social pejling handler om, at unge (og også voksne) indretter deres adfærd efter hvordan de tror andre opfører sig - efter hvad der er normen. Dette er i sig selv en naturlig reaktion der ikke er noget galt med, men det kan give nogle problemer fordi mange tror, at andre er mere risikovillige, end de faktisk er, hvilket kan resultere i risikoadfærd. Det betyder fx, at hvis man tror at ”alle de andre” ryger, så er man også mere tilbøjelig til at prøve det selv, eller hvilke billeder vi deler på sociale medier.
Undervisningen handler om, hvordan eleverne i klassen kan hjælpe hinanden med at overdrive mindre og på, at undgå at tro på noget som ikke passer.
I Skive Kommune er det besluttet, at det er 6. klasse elever der skal undervises i Kender du de andre?
Social kapital - alle klassetrin
I sin analyse af tallene fra Ungeprofilundersøgelsen 2015 så Flemming Balvig en række stærke sammenhænge mellem social kapital i en klasse og forskellige former for risikoadfærd. Balvig fandt at jo større social kapital eleverne oplevede i deres klasse, desto færre havde skadet sig selv; desto færre røg; desto færre havde begået kriminalitet osv. På samme måde viste tallene fra 2015 at elever der oplevede lav social kapital i deres klasse oftere oplevede at de var blevet mobbet; oftere havde været udsat for vold og andre former for kriminalitet. Balvig argumenterer derfor for: ”(…) at social kapital er vigtig i sig selv som et karakteristikum ved ”det gode liv”, ”det gode menneske”, ”det gode samfund” osv. Under alle omstændigheder viser den gennemførte undersøgelse (red. Ungeprofilundersøgelsen 2015), at social kapital blandt elever i en skoleklasse kan anvendes som en vigtig indikator for, hvordan eleverne ikke blot har det med hinanden (pr. definition), men også med sig selv, med hensyn til skolen og for mange forskellige sider af deres liv og færden i det hele taget”, Flemming Balvig (Ungeprofilundersøgelsen 2015, s. 25).