Med den kriminalpræventive forebyggelse i Folkeskolen ønskes det, at eleverne tilegner sig indsigt i og forståelse for forskellige livsvilkår og værdier. Dette skal give indblik i, hvilke faktorer der kan medvirke til, at børn og unge holdes ude af risikoadfærd med eksempelvis misbrug og kriminalitet til følge.

Formålet med forebyggende arbejde i Folkeskolen er, at eleverne tilegner sig indsigt i og forståelse for forskellige livsvilkår og værdier. Dette skal give indblik i, hvilke faktorer der kan medvirke til, at nogle børn og unge bliver kriminelle, mens andre børn og unge bliver i stand til selvstændigt og ansvarligt at vælge et godt liv. Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, erfaringer og begreber til støtte og udvikling af engagement, selvværd og livsglæde. Undervisningen skal søge at motivere den enkelte elev i udviklingen af egen identitet og handlekompetence i samspil med andre. Undervisningen skal i enhver henseende bidrage til, at eleverne styrker et normsæt og udvikler forudsætninger for, at de hver for sig og i fællesskab kan tage kritisk stilling og fremme ansvarlighed over for den enkeltes og de fælles problemstillinger.