PPR består af psykologer, tale/hørekonsulenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter, læse/matematikkonsulenter og en tosprogsvejleder, som indgår i et samarbejde med forældre, skoler, daginstitutioner, dagplejer og sundhedsplejersker.
PPR arbejder på flere niveauer. Dette betyder,
- at vi primært involveres i børn og unge i sårbare situationer
- at vi yder råd og vejledning til de voksne omkring barnet.
- at vi understøtter udvikling af mangfoldige børnefællesskaber, og et motiverende læringsmiljø
Visionen i Skive Kommunes børnepolitik lyder:
Alle børn skal opleve:
- At trives
- At udvikle sig til den bedste udgave af sig selv
- At indgå i forpligtende og udviklende fællesskaber
PPR's værdimæssige fundament:
- Børn er mere ens end forskellig.
- Børn gør hvad de kan i de rammer, de er i.
- Det er de voksne som kan gøre noget andet. (lærer, pædagoger og forældre)
I PPR arbejder vi ud fra værdien: "Når en blomst ikke vil blomstre, så ændrer man det miljø, den vokser i, ikke blomsten" (citat Alex Den Hejser)
Hvornår kan PPR inddrages?
Hvordan kan PPR hjælpe når barnet er indstillet?
Møde og aftale om samarbejdet med PPR:
PPR involveres i samarbejdet omkring barnet, via. en samarbejdskontrakt, der udarbejdes mellem indstiller og forældre. PPR opretter, på baggrund af samarbejdskontrakten, en sag, da vi har pligt til at journalisere og dokumentere PPR´s indsats i sagen.
PPR kan blandt andet tilbyde:
- observation af det miljø, som barnet er en del af
- råd og vejledning til det pædagogiske personale på skolen, børnehaven, sundhedsplejen, dagplejen og forældre.
- nærmere undersøgelse af barnets samlede situation.
- forslag til hvad de voksne kan gøre for at hjælpe barnet til en bedre trivsel og udvikling.
- vurdering og udredning af barnets behov for specialpædagogisk bistand.
Vi indgår i samarbejdet med de nære voksne omkring barnet og fremmer de mange veje til barnets læring, udvikling og trivsel.
Det gør vi ved at:
- udvide perspektiver
- give håb og få øje på nye muligheder
- yde hjælp til selvhjælp
- bidrage til handleplan
Hvordan afsluttes en sag i PPR?
I journalen skriver vi altid, hvad vi har arbejdet med. Dit barns journal er omfattet af aktindsigt og fortrolighed, og i PPR har vi tavshedspligt.
Barnets sag afsluttes altid når barnet fylder 18 år.
Cool Kids - for børn med angst
Optagelse i gruppeforløb koordineres af PPR blandt andet gennem henvendelse fra f.eks. psykologer, sagsbehandler, lærer og forældre.
Aldersgruppen går fra ca. 10-16 år. Der er fem til seks familier pr. hold. over en fire måneders periode.
Tidlig forebyggende indsats
PPR tilbyder op til 5 samtaler, med en psykolog.
Tilbuddet retter sig mod børn/unge med lettere trivselsvanskeligheder, så som ængstelighed, tristhed, følelsesmæssige udfordringer, begyndende skolefravær og begyndende mobbeproblematikker.
PPR´s indsats skal dokumenteres, hvilket kræver en udfyldt samarbejdskontrakt, som er grundlaget for oprettelse af en sag i PPR.
I kan kontakte PPR direkte via den lokale psykolog, eller på ppr@skivekommune.dk, og/eller forebyggelseskonsulent Daniel Nors dano@skivekommune.dk
Marte Meo i PPR
Marte Meo anvendes i konkrete sammenhænge, hvor PPR vurderer det er hensigtsmæssigt i forhold til at understøtte samspillet og udføres af certificeres af Marta Meo terapeuter.
Marte Meo er en analyse af videoklip, der anvendes til at analysere potentialer i et udviklingsstøttende samspil.
Marte Meo er en metode, der tager udgangspunkt i, at barnet udvikler sig i det gode samspil mellem barn og voksen.
Dem fem Marte Meo principper:
- Følge barnets initiativ ved at se, vente, nikke smile.....
- Følge barnet ved at benævne barnets initiativ(opmærksomhed, handlinger, tilstande og følelser)
- Positiv bekræfte barnet
- Turtagning
- Positiv ledelse - en måde hvor den voksne anerkendende støtter barnet i at deltage i hverdagsaktiviteter (af- og påklædning, tandbørstning, spisning mv.)