Der udarbejdes (i samarbejde med ledelse, naturfagsvejleder og pædagog/naturfagslærer) en lokal handleplan for udviklingen af naturfagene, som tager udgangspunkt i strategiens temaer.
Handleplanen indeholder konkrete delmål og er kendt på institutionen/skolen, ligesom pædagoger/naturfagslærerne har ejerskab til den.
Handleplanen er retningsgivende for naturfagsundervisningen på alle niveauer og kan ses på alle stuer, i alle klasserum som f.eks. i form af årshjul, tydelig faglig progression og inspirerende læringsmiljøer.
Naturfagene er generelt synlige og vækker nysgerrighed hos børn og unge i alle aldre.
Der skabes sammenhæng mellem indsatser i naturfagene og andre kommunale og lokale tiltag og strategier.
Handleplanen indeholder beskrivelser af relevante funktioner ift. Naturfagene – særligt for naturfagsvejledere og ledelse. Ligeledes findes beskrivelser af de særlige lokale og kommunale muligheder, som institutionen/skolen benytter sig af.