Indsatser skal være båret af viden og forskning omkring hvad, vi ved, virker. Lærere og pædagoger, som professionelle i eget fag, er med til at sætte en dagsorden for, hvad fagdidaktik og fagligudvikling er i naturfagene.

Undersøgelser peger på, at det er i de professionelle læringsfællesskaber (PLF) med fokus på elevernes læringsudbytte, at udvikling bliver virkelig og konkret. Med de gode erfaringer den enkelte pædagog og lærer opnår, og de fejl, der begås, fordi man tør satse og afprøve nye ting, er der brug for et forum for pædagoger og lærere at videndele i. Det vil ske i højt prioriterede team på institutioner og på skoler. Teams med fast mødestruktur og didaktisk refleksion på dagsordenen. Et godt og trygt samarbejde mellem lærere og pædagoger, kan være med til at sikre en bedre sammenhæng. Sammenhængen kan også styrkes gennem et eller flere samarbejder med lokale virksomheder, der kan bidrage med aktuelle udfordringer til eleverne/børnene. Det handler i høj grad om at skabe et bevidst og kontinuerligt samarbejde, der kan forstås på flere niveauer: Internt på egen institution/skole Eksternt med relevante virksomheder/undervisningsmiljøer Eksternt på tværs i forhold til uddannelseskæden