Skoler/institutioner og ungdomsuddannelser opbygger et formaliseret samarbejde med relevante eksterne læringsmiljøer i nærområdet/kommunen, med fokus på naturfag og/eller teknologi. Sammenhænge mellem dagtilbud/folkeskole og folkeskoleskole/ungdomsuddannelse prioriteres med konkrete naturfaglige projekter. Der skabes rum for at udvikle et fælles sprog mellem institutionerne, så lærere og pædagoger, der overtager, har mulighed for at bygge videre. Der skabes sammenhæng med andre strategier og tiltag, og det tydeliggøres, hvor indsatser i forskellige strategier kan og bør understøtte hinanden. Skolerne/institutionerne udarbejder en ”rød tråd” i naturfagene, med afsæt i læreplan og mål for fagene, for derigennem at sikre en faglig, meningsfuld og relevant progression. Skolen har naturfaglige tilbud til alle børn på alle faglige niveauer og tilbyder engagerede læringsmiljøer, der både inkluderer naturfagslokalerne, den lokale natur og eksterne læringsmiljøer.