Nysgerrighed og undren skaber motivation for at lære og vide mere. Natur og naturvidenskab rummer mange muligheder for at blive nysgerrig. Har vi først skabt en ramme, der giver plads og tid til nysgerrighed, kan det være en stærk drivkraft for læring.

Alle børn bør så tidligt som muligt møde naturfag og have mulighed for at lære mere om den verden, de er en del af. Pædagoger og lærere skal opfordre til undren og stille spørgsmål til barnets forståelse og oplevelse af naturvidenskabelige fænomener og turde gå ved siden af barnet i undersøgelse og erkendelse af naturvidenskabelige fænomener og sammenhænge. Dagtilbud spiller en vigtig rolle i introduktionen af naturen og naturfænomener i dagpleje, vuggestue og børnehave. Her grundlægges den nysgerrige tilgang til verden, og det natursyn børnene tager med sig videre i livet. I folkeskolen og på ungdomsuddannelserne bygges videre på de erfaringer. En undersøgende tilgang til natur og teknologi er det stillads, læringen bygges op omkring. Vi skal gå fra legebaseret undersøgelse gennem læreplanstemaer til mere systematiske og dybdegående undersøgelser gennem de naturfaglige kompetencer undervejs i uddannelsesforløbet. Målet er børn og unge, der tør stille spørgsmål, tør at undersøge og ikke mindst tør at lave fejl imens. I folkeskolen introduceres de fire naturlige kompetencer og naturvidenskabelige arbejdsmetoder, der giver en naturvidenskabelig tilgang til arbejdet med udfordringer og problemstillinger. De naturfaglige kompetencer undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation sættes i spil i en tydelig progression gennem hele skoleforløbet. De fire kompetencer skal med stadig øget sikkerhed i brug hos den enkelte elev, der selvstændig og med fagligt indblik arbejder med naturfaglige problemstillinger, hvor også ikke naturfaglige faggrupper bruges i belysningen af problemstillingen. Der ligger en særlig opgave for alle pædagoger og naturfagsundervisere på alle alderstrin i Skive i at hjælpe børn og unge til at bruge og opnå viden om naturen, så de ved, hvordan man benytter og beskytter og sikrer den bedst mulige tilstand for natur og miljø i et bæredygtigt perspektiv. Det er oplagt at tage udgangspunkt i den særprægede og varierede natur i og omkring Skive. Undervisningen i naturfag kræver kompetente og veluddannede naturfagslærere og pædagoger, der kan tilrettelægge læringsmiljøer, hvor nysgerrighed er en forudsætning, faglighed er et vilkår, og naturfaglige kompetencer sættes i spil. Med oprettelse af naturfaglige team i institutioner og på skoler og et naturfagligt netværk på langs med uddannelseskæden samt uddannelse af naturfagsvejledere med virke på alle kommunens skoler, kan der skabes et forum for didaktisk udvikling. En udvikling, der i sidste ende kommer børn og unge til gode.