børnene i Skive Kommune skal møde naturvidenskab så tidligt som muligt, være en del af inspirerende naturvidenskabelige miljøer med kvalificerede lærere og pædagoger, og flere skal vælge naturvidenskabelige uddannelser, fordi de har interesse og motivation for at videreuddanne sig inden for disse fag
vi skal opbygge, udvikle og understøtte en tydelig rød tråd og faglig progression i naturfagsundervisningen, en fælles undervisningskultur og naturvidenskabelig fagforståelse fra 0-18 år. Børn/elever og pædagoger/undervisere skal opleve sammenhæng og progression i naturfagene fra dagtilbud, op gennem grundskolen og videre på ungdomsuddannelserne
lærere og pædagoger i Skive Kommune skal opleve netværk, videndeling og samarbejde, der understøtter arbejder med læreplanstemaer og den daglige undervisning i naturfag, ligesom fagteam på skolerne er grundlaget for didaktisk udvikling og faglige drøftelser
en stærk og bæredygtig naturfaglig kultur skal være tydelig og genkendelig på flere niveauer– kommunalt, på skolen, i institutionen og i klasserummet
Skole- og Dagtilbudsafdelingen skal være repræsenteret i relevante naturfaglige netværk både nationalt og kommunalt og skal være med til at facilitere relevante, lokale aktører og netværk og trækker i samme retning i forhold til at koordinere og sikre naturfaglige lærings- og formidlingstilbud af høj kvalitet til kommunens børn
lærere og pædagoger skal opleve, at de ved, hvor de kan finde naturfaglige læringstilbud og sparring på området
vi ønsker at se et øget brug af undervisningsforløb inden for STEM på Læringsportalen EasyIQ, Læringsportalen-skive.dk, Gyldendal og Alinea blandt lærere og pædagoger, samt et øget brug af Læringsambassadens og Brokholms tilbud blandt lærere og pædagoger.
Naturfagsmaraton tilbydes alle 5. og 6. klasser hvert år
børnene og deres forældre skal vide, hvad STEM er og hvilke job erhvervsuddannelserne kan give adgang til
vi ønsker, at børnenes interesse for det naturfaglige skærpes, og at flere unge på sigt vælger en STEM-uddannelse