Derfor skal naturfagsundervisere på skolerne og pædagoger i dagtilbud være bevidste om den rolle, de spiller i dannelsen af handlingskompetente og ansvarlige verdensborgere.
Naturfagene bliver dermed en naturlig del af den almene dannelse.
Besiddelse af naturfaglige kompetencer bliver sammen med 21. århundredes kompetencer stadig i højere grad efterspurgt hos nutidens børn og unge.
21. århundredes kompetencer:
- Kollaboration
- It & læring
- Videns-konstruktion
- Problemløsning
- Innovation
- Selvevaluering
- Kompetent kommunikation
Kompetencetænkningen erstatter ikke det faglige indhold i naturfagsundervisningen, men understøtter forståelsen af den faglige viden hos den enkelte. Kan man undersøge, modellere, perspektivere og kommunikere sin viden ud til andre, besidder man kompetencer, der også kan være til gavn i andre aspekter af livet.
Med en øget digitalisering af læremidler samt flere muligheder for at inddrage relevante teknologier i skoler og dagtilbud på forskellige niveauer, stilles der krav om, at pædagoger og lærere i skoler og dagtilbud også mestrer den digitale verden.
En fælles faglig forståelse, undersøgende tilgang, samt pædagogisk og didaktisk viden omkring naturvidenskabelige arbejdsmetoder i arbejdet med naturfaglige fænomener vil være den gennemgående tænkning fra dagtilbud til ungdomsuddannelse og være sammenhængs- og tryghedsskabende for barnet i sammenhæng mellem institutioner og trin i skoler.
Strategien sætter det nødvendige fokus på skabelsen af sammenhænge, der bevarer flere børn og unges mulighed for at vælge naturvidenskabelige eller teknologiske uddannelser senere i livet.
Undersøgelseskompetencen
Eleven kan …
- formulere en naturfaglig problemstilling, som undersøges
- planlægge, hvordan problemstillingen kan undersøges
- opstille hypoteser til de praktiske undersøgelser
- forklare faserne i en naturvidenskabelig undersøgelse
- udvælge eller selv designe undersøgelser, som kan belyse problemstillingen
- forklare om relevante undersøgelsesmetoder i forhold til det praktiske arbejde
- gennemføre en systematisk undersøgelse med observationer, eksempelvis med dataopsamling
- anvende og redegøre for kontrol af variable ved praktiske undersøgelser
- strukturere og formidle undersøgelsesresultater
- forholde sig kritisk til sine resultater og kunne redegøre for eventuelle fejlkilder
- konkludere på sine undersøgelsesresultater og anvende dem til belysning af en problemstilling
Modelleringskompetencen
Eleven kan …
- forklare forskel på model og virkelighed
- behandle sine undersøgelsesresultater med relevante modeller
- reducere kompleksitet og skabe overblik ved hjælp af modeller
- påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller
- kritisk forholde sig til anvendte modeller
- benytte relevante symboler og repræsentationer
- analysere en problemstilling ved hjælp af repræsentationer og modeller
Perspektiveringskompetencen
Eleven kan …
- genkende og forklare sammenhænge mellem årsager, naturfaglige forhold og fremtrædelsesformer
- forklare indre sammenhænge i en naturfaglig problemstilling
- relatere naturfaglige forhold og problemstillinger til den nære og fjerne omverden
- beskrive naturfag og teknologis roller i samfundsudviklingen
- fortælle om udvikling af naturfaglig viden i en historisk og kulturel sammenhæng
- kritisk vurdere naturfaglig viden i forhold til anden viden
Kommunikationskompetencen
Eleven kan …
- mundtligt og skriftligt formidle naturfaglige forhold med brug af fagsprog
- underbygge argumenter med brug af relevante naturfaglige begrundelser
- målrettet uddrage centralt naturfagligt indhold fra tekster og andre kilder