Der skal være en rød tråd i sammenhæng fra læreplanstemaer i dagtilbud til de naturfaglige kompetencer i skolen og på ungdomsuddannelserne.

Derfor skal naturfagsundervisere på skolerne og pædagoger i dagtilbud være bevidste om den rolle, de spiller i dannelsen af handlingskompetente og ansvarlige verdensborgere. Naturfagene bliver dermed en naturlig del af den almene dannelse. Besiddelse af naturfaglige kompetencer bliver sammen med 21. århundredes kompetencer stadig i højere grad efterspurgt hos nutidens børn og unge. Kompetencetænkningen erstatter ikke det faglige indhold i naturfagsundervisningen, men understøtter forståelsen af den faglige viden hos den enkelte. Kan man undersøge, modellere, perspektivere og kommunikere sin viden ud til andre, besidder man kompetencer, der også kan være til gavn i andre aspekter af livet. Med en øget digitalisering af læremidler samt flere muligheder for at inddrage relevante teknologier i skoler og dagtilbud på forskellige niveauer, stilles der krav om, at pædagoger og lærere i skoler og dagtilbud også mestrer den digitale verden. En fælles faglig forståelse, undersøgende tilgang, samt pædagogisk og didaktisk viden omkring naturvidenskabelige arbejdsmetoder i arbejdet med naturfaglige fænomener vil være den gennemgående tænkning fra dagtilbud til ungdomsuddannelse og være sammenhængs- og tryghedsskabende for barnet i sammenhæng mellem institutioner og trin i skoler. Strategien sætter det nødvendige fokus på skabelsen af sammenhænge, der bevarer flere børn og unges mulighed for at vælge naturvidenskabelige eller teknologiske uddannelser senere i livet.