Det pædagogiske tilsyn i dagtilbud bygger på to formål: At dagtilbuddene lever op til lovgivningen samt de rammer og eventuelle prioriterede indsatser som Byrådet har fastlagt. At understøtte udviklingen af den pædagogiske kvalitet i kommunens dagtilbud. Det pædagogiske tilsyn indeholder derfor både et kontrolperspektiv og et lærings- og udviklingsperspektiv. Kontrolperspektivet drejer sig om at kontrollere, at dagtilbuddene efterlever lovkrav og har den fornødne pædagogiske kvalitet. Lærings- og udviklingsperspektivet handler om, at dagtilbuddene udnytter deres fulde faglige potentiale og omsætter intentionerne i den styrkede pædagogiske læreplan. I Skive Kommune ser vi kontrolperspektivet og udviklingsperspektivet som hinandens forudsætninger i et gensidigt berigende samspil, der har til formål at højne kvaliteten. Vi tænker udvikling af kvalitet på baggrund af tilsyn. Tilsynsforpligtigelsen er i Skive Kommune uddelegeret til Skole- og Dagtilbudsafdelingen i Kultur- og Familieforvaltningen.